RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vijf foodtrends voor 2018

icon
Food3 november, 2017

Onderzoeksbureau Mintel identificeert vijf foodtrends die volgend jaar een impact zullen hebben op consumenten, retailers en fabrikanten. Het rapport ‘Global Food & Drink Trends 2018’ verzamelt inzichten van zestig analisten in een twaalftal landen.

1. Totale openheid

In een context van post-truth en fake news eisen consumenten volstrekte transparantie van voedingsbedrijven. Voedselschandalen, productrecalls en een algemene achterdocht tegenover grote bedrijven hebben het vertrouwen geen deugd gedaan: klanten verwachten duidelijkheid over de veiligheid en de herkomst van voedingsproducten. Fabrikanten antwoorden hierop met claims als ‘natuurlijk’, ‘zonder additieven’, ‘ecologisch’, ‘diervriendelijk’, maar een claim is niet voldoende. Het gaat om totale openheid over hoe, waar, wanneer en door wie een product werd geoogst, gemaakt of verkocht. De opkomst van apps die consumenten toelaten om de oorsprong van producten te achterhalen, is tekenend. Lokaal is daarbij een troef: 70% van de Italianen, 66% van de Fransen, 58% van de Spanjaarden, 56% van de Duitsers en 55% van de Polen zijn meer geneigd een fabrikant te vertrouwen als die producten in hun eigen land produceert. Deze trend moet ook retailers aanmoedigen om meer informatie te verschaffen over de oorsprong van hun huismerken. 

 

2. Op zoek naar evenwicht

Mensen zoeken naar manieren om negativiteit uit hun leven te bannen en beter voor zichzelf te zorgen. Vandaar de drang naar een gezonde levensstijl met een evenwichtig dieet en voldoende ‘me-time’. Maar tegenstrijdige berichten over wat nu gezonde ingrediënten zijn, veroorzaken op zich al stress. Moeten we suiker mijden, of vet, of additieven? Als tegenreactie gaan consumenten eerder letten op wat er wél in voeding zit. Een positieve benadering dus, die leidt tot een grotere belangstelling voor natuurlijke en plantaardige ingrediënten (zaden, granen, kruiden…). Tegelijk wil men zichzelf af en toen een traktatie gunnen om de stress los te laten. Dat speelt in het voordeel van ‘verantwoorde’ snacks. De industrie kan hierop inspelen met positieve oplossingen, zoals gecontroleerde porties en aangepaste samenstellingen. Zo kunnen consumenten een keuze maken in functie van hun nutritionele, fysieke of emotionele noden.

 

3. Textuur is alles

Eten en drinken zijn activiteiten die op hun best verschillende zintuigen aanspreken. Vorm en kleur blijven belangrijk (zie ook: Instagram en Pinterest) maar vooral textuur biedt nieuwe mogelijkheden om zich te onderscheiden. Een uniek mondgevoel (romig ijs met krokante stukjes) of zelfs een onderscheidende klank (het geluid wanneer je in een krokante cracker bijt) kunnen het verschil maken. Vanuit Azië komen voedingsproducten met unieke of onverwachte textuur onze kant uit, voorspelt Mintel. Sterk bruisende frisdrank die rijk is aan pulp, biscuits in laagjes, combinaties van sappen en zaden… Vooral jongere generaties staan open voor nieuwe ervaringen.

 

4. Het wordt persoonlijk

Consumenten zijn geïnteresseerd in nieuwe kanalen en technologieën die hen helpen tijd en geld te sparen. Denk aan abonnementsformules, stemgestuurde apps als Amazon Echo en Google Home, of slimme vendingmachines die gepersonaliseerde promoties mogelijk maken. Ook de overname van Whole Foods door Amazon draait om data, om het nog beter in kaart brengen van consumentengedrag en zo gerichte aanbiedingen te ontwikkelen. Personalisering spreekt consumenten aan als het voordeel duidelijk is: een app die efficiënter shoppen mogelijk maakt, receptsuggesties op basis van je boodschappenlijstje, aanbevelingen op basis van je koopgedrag… Als consumenten gemak, waarde en tijd belangrijker gaan vinden dan merk, zullen merkfabrikanten wel een druk ervaren om relevanter, efficiënter en toegankelijker te worden. Denk maar aan Brandless, de Amerikaanse webshop die merkloze kwaliteitsvoeding aanbiedt aan een vaste prijs van drie dollar.

 

5. Technologie als disruptor

Over technologie gesproken: nogal wat fabrikanten ontwikkelen vandaag oplossingen om traditionele landbouw- en productiemethoden te vervangen door vooruitstrevende procedés zoals stamcelkweek en 3D printen. Bedrijven als Beyond Meat en Impossible Foods zetten de toon. Vandaag al staat 26% van de Spanjaarden, 13% van de Polen, 11% van de Fransen, 9% van de Italianen en 8% van de Duitsers positief tegenover laboratoriumvlees. Vooral mensen die bezorgd zijn om het milieu raken sneller overtuigd. Maar er zijn ook andere argumenten pro technologie: zuiverheid, efficiëntie, consistentie. Indoor farming verbruikt minder water, kan zonder bestrijdingsmiddelen en levert een meer constante kwaliteit. Dat technologie de traditionele voedselketen zal overhoopgooien, lijdt volgens Mintel geen twijfel. Wat denkt u? 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN