RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen
  • Abonneren
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • RetailHub
    • The Loop
    • Event- & Workshopruimtes
    • Virtuele tour
  • Inloggen
  • Abonneren
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnDelhaizeFoodmakerMonoprix
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenExpansie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Foodmaker boekt recordomzet en gaat voor bedrijsrestaurants

icon
Food23 december, 2022
Lieven Vanlommel, Foodmaker

De Foodmaker-restaurants hebben afgelopen jaar hun omzet verdubbeld, de verkoop bij retailpartners Delhaize, Albert Heijn en Monoprix groeide met 43%. CEO Lieven Vanlommel sleutelt aan de rentabiliteit en ziet groot potentieel in bedrijfscatering.

Prijsverhogingen

Sterke groeicijfers bij gezonde restaurantketen Foodmaker: “De transitie naar gezonder eten in retail is ongelooflijk merkbaar”, zegt topman Lieven Vanlommel. “Hoewel foodretail in onze categorie nu minder omzet realiseert dan voor corona, draaien wij bij onze partners gemiddeld 43% meer, met Parijs als uitschieter: daar zitten we op plus 64% bij Monoprix. In onze eigen restaurants is de omzet letterlijk verdubbeld, maar we hebben ook dubbel zoveel restaurants.”

2022 was dan wel een gunstig jaar qua omzet, maar het was ook heel stresserend qua marge. Met de loonindexering die er nu aankomt, moet het bedrijf ingrijpen: “De loonkosten vertegenwoordigen bij ons twintig miljoen euro. Tel daar 10% bij… Ik heb recent samengezeten met al onze retailers: we hebben met iedereen dezelfde prijsverhoging afgesproken. Ook in onze eigen restaurants gaan de prijzen omhoog. Daardoor draaien we vanaf januari break-even, ondanks die recordomzet. We moeten dus gaan optimaliseren waar we kunnen.”

Helft productiever

De productiviteit per gewerkt uur is bij Foodmaker de afgelopen drie jaar met 50% gestegen. “Meer kan ik van onze mensen niet vragen. Dus moeten we kijken naar onze grondstoffen.” Ook het nieuwe restaurantmodel van Foodmaker draagt bij tot de rentabiliteit. “Dat zijn kleinere shops, gefocust op de lunch, als bedrijfsrestaurant: lagere huur – meestal omzethuur – en beperktere openingsuren, waardoor we rendabel zijn met één à twee medewerkers per restaurant. Vroeger stelde een gemiddeld Foodmakerrestaurant tien mensen tewerk.”

Foodmaker past zich op deze manier aan het nieuwe normaal aan, zegt Vanlommel: “In Brussel werken mensen nog maar twee tot drie dagen per week op kantoor. Ik denk dat het in 2023 ‘money time’ wordt voor ons: ik wil een aandeel van minstens 10% in het segment van de bedrijfsrestaurants. Dat is mogelijk, want alle contracten met de grote cateraars moeten nu heronderhandeld worden. Stel u maar eens voor: bij Proximus zaten vroeger elke dag 6000 mensen op kantoor, nu nog gemiddeld 2000. En dan komen wij op de proppen – we hebben trouwens al een aanbod voor veel kleinere bedrijven ook, van bijvoorbeeld 200 mensen.”

Flagshipstores rendabel krijgen

Online is de verkoop stabiel tot licht dalend. “Ik ben geen voorstander om rechtstreeks aan de klant te leveren: dat is geen duurzaam model. Ik heb liever afhaalpunten, bijvoorbeeld bij Sportoase of Delhaize. We leggen de focus op onze restaurants: die moeten rendabeler worden.”

Van de huidige twintig Foodmaker-restaurants zijn er immers nog vier verlieslatend, namelijk de grote flagshipstores op drukke locaties met hoge huurprijzen: de Meir in Antwerpen, de Guldenvlieslaan in Brussel, de Botermarkt in Hasselt en de Turfmarkt in Den Haag. “We gaan hier continu verbeteringen doorvoeren, zodat elke vierkante meter meer omzet oplevert. We gaan vechten dit jaar om de Meir rendabel te krijgen.”

Ook op het vlak van expansie ligt de lat hoog: “Ik zal niet tevreden zijn als we volgend jaar niet elke maand een nieuw restaurant openen. Er liggen er al heel wat vast: een restaurant in het centrum van Leuven, een bedrijfsrestaurant bij EY, de verdere uitbreiding bij Sportoase in Beringen, Londerzeel, Knokke en Wilsele…” Officiële cijfers communiceert Foodmaker op 24 januari.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De Foodmaker-restaurants hebben afgelopen jaar hun omzet verdubbeld, de verkoop bij retailpartners Delhaize, Albert Heijn en Monoprix groeide met 43%. CEO Lieven Vanlommel sleutelt aan de rentabiliteit en ziet groot potentieel in bedrijfscatering.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food1 december, 2023
    Sociaal plan bij Match en Smatch

    Er is een sociaal plan voor de 352 medewerkers op de hoofdzetel en in het distributiecentrum van Match en Smatch. Het personeel van de 27 overblijvende winkels kent z’n lot uiterlijk op 2 januari.

  • icon
    Food1 december, 2023
    Auchan en Intermarché willen Casino samen overnemen

    De Franse retailketens Auchan en Intermarché hebben een gezamenlijk bod uitgebracht op alle winkels van Casino. Ze hebben meer dan een miljard veil om Lidl op afstand te houden.

  • icon
    Food29 november, 2023
    Vaarwel meeneemkoffie, hallo hamburger: hoe de Belg bespaart op eten en drinken

    Minder sushi, meer naar de frituur. Meer boodschappen voor de dag zelf en goedkoper op restaurant. Zo passen Belgische consumenten zich aan een wereld post-corona en van hoge inflatie aan.

Meest gelezen
  • icon
    Food17 november, 2023
    Jumbo laat laagsteprijsgarantie los
  • icon
    Food17 november, 2023
    Dreigt faillissement ook voor Makro Nederland?
  • icon
    Vrije tijd15 november, 2023
    Fressnapf wordt Nederlandse nummer twee na overname Jumper
  • icon
    Wonen16 november, 2023
    Leen Bakker en Kwantum diep in de rode cijfers
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN