RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Foodomzet in 2015 flink gestegen

icon
Food11 januari, 2016

Groei bezorg- en afhaalmarkt

De totale foodomzet kwam in 2015 703 miljoen hoger uit op 57,3 miljard euro. De buitenshuisconsumptie was goed voor 643 miljoen euro van die stijging. Het FSIN wijst er op dat vooral ‘fine dining’ en ‘discount dining’ in de lift zitten, maar voegt eraan toe dat heel wat horeca-uitbaters het nog steeds moeilijk hebben.

“Er zijn veel horecabedrijven en cateraars die het nog steeds moeilijk hebben, terwijl anderen het juist extreem goed doen. De oorzaak moeten we zoeken bij een veranderend foodshoppergedrag, dat weg beweegt van het traditionele midden van de markt en steeds vaker de uitersten opzoekt. Dat betekent dat de bovenkant van de markt met lifestyleconcepten en fine dining de komende jaren belangrijker wordt, maar ook de voordeelsegmenten zullen fors groeien, waaronder het fenomeen discount dining”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van FSIN.

Meer dan drie kwart van de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen komen in Nederland uit het mainstreamsegment, maar volgens FSIN gaat daar de komende tien jaar een sterke verschuiving in komen. Consumenten zullen daarbij meer en meer kiezen voor premiumproducten of net gaan voor het meest voordelige aanbod.

FSIN wijst er ook op dat de bezorg- en afhaalmarkt flink is gegroeid in 2015. De omzet in dat segment is in 2015 met 8 procent gestegen naar 1,13 miljard euro. Volgens FSIN zal die blijven stijgen tot minstens 4 miljard euro in 2025.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food10 juni, 2025
    Rohlik gaat Ocado achterna: shift van onlinesupermarkt naar technologiebedrijf

    Rohlik zet zijn logistieke technologie in de etalage: met de verzelfstandiging van Veloq wil de Tsjechische onlinesupermarktgroep ook andere supermarktketens helpen met e-commerce. De Tsjechen volgen daarbij het voorbeeld van Ocado op meer dan één vlak.

  • icon
    Food10 juni, 2025
    Meer dan honderd winkelopeningen op de planning voor Carrefour Spanje

    In Spanje opent Carrefour dit jaar minstens honderd bijkomende winkels, en groeit zo door naar meer dan 1.600 verkooppunten. Daarmee versterkt de retailer zijn marktleiderspositie in het land.

  • icon
    Food10 juni, 2025
    Filip Vankelst (Nutrition & Santé): “België was jarenlang het land van melk en honing”

    “Waar België vroeger een paradijs was voor fabrikanten en retailers, worden vandaag alle spelers geconfronteerd met stevige uitdagingen.” Filip Vankelst, verkoopdirecteur Benelux bij Nutrition & Santé (o.a. Céréal, Gerlinéa en Isostar), pleit voor strategische samenwerkingen, gedragen door een sterke categorievisie en een authentiek duurzaamheidsbeleid.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN