RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franck Riboud laat Danone aan kroonprins Faber over

icon
Food3 september, 2014

Riboud bouwde Danone uit tot wereldgroep

De 58-jarige Riboud stond 18 jaar aan het hoofd van Danone: hij volgde zijn vader Antoine in 1996 op als topman en bouwde het voormalige BSN verder uit tot de huidige wereldgroep, die actief is in meer dan 140 landen, een globale omzet van meer dan 21 miljard euro realiseert en meer dan 900 miljoen klanten zegt te tellen.

 

Riboud zette naar het voorbeeld van Coca-Cola sterk in op marketing en innovaties. Daarbij concentreerde die zich op vier domeinen: waters (Evian), verse zuivelproducten (Danone), babyvoeding (Nutricia, Milupa,…) en klinische voeding (Numico). Merken die hierin niet pasten werden verkocht, zoals de koekjes van Lu in 2007. 

 

De afscheidnemende topman gaat zich nu toeleggen op het voorzitterschap van de groep en neemt ook de leiding van een strategisch comité. Dat zal zich onder meer moeten buigen over de toekomst van de klinische voeding en over nieuwe acquisities in de sector van de babyvoeding en flessenwater.  

 

Faber moet Danone weer laten groeien

De operationele leiding van Danone komt in handen van de 50-jarige Emmanuel Faber, momenteel de rechterhand van Riboud. Bernard Hourd, die dezelfde functie als Faber bekleedde, verlaat dan weer het bedrijf.

 

Net als Riboud heeft Faber een lange staat van dienst in het bedrijf: in 1997 startte hij er als verantwoordelijke voor fusies over overnames, vervolgens nam hij het financieel departement onder zijn hoede om nadien topman te worden van de Aziatische activiteiten en tenslotte terug te keren als adjunct van de algemeen directeur.

 

Van Faber wordt verwacht dat hij Danone weer op het groeipad krijgt. De jongste drie jaar heeft de Franse voedingsreus het immers moeilijk: de crisis in de eurozone, tegenvallers in China en problemen in Rusland – de belangrijkste afzetmarkt van het bedrijf – zetten immers een rem op de expansie.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN