RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Wetgeving
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Franse supermarkten moeten shoppers informeren over krimpflatie

icon
Food19 april, 2024
Shutterstock.com

Vanaf 1 juli zullen supermarkten in Frankrijk hun klanten moeten wijzen op zogenaamde “krimpflatie”, de praktijk waarbij retailers of fabrikanten hun producten verkleinen zonder de prijs te doen dalen.

Voor food en non-food

Wanneer het formaat of het gewicht van een product afneemt terwijl de prijs gelijk blijft of zelfs stijgt, zullen Franse supermarkten de details van de wijzigingen moeten communiceren op een pancarte bij het betreffende product, en dat gedurende twee maanden. “De aanduiding moet met name de evolutie van de prijs in verhouding tot het gewicht specificeren, zodat de consument de werkelijke prijsontwikkeling kent”, zegt minister van Economie Bruno Le Maire in een persbericht.

De verplichting gaat in vanaf 1 juli en geldt zowel voor voedings- als niet-voedingsproducten, blijkt uit een ministerieel besluit van 16 april 2024, dat binnenkort in het Staatsblad zal worden gepubliceerd.

Vorig jaar nam Carrefour al zelf het initiatief om een etiket te plakken op merkproducten wanneer er sprake is van krimpflatie, met de vermelding: “Dit product heeft zijn gewicht zien afnemen en de prijs die onze leverancier in rekening brengt zien stijgen”. Topman Alexandre Bompard wilde naar eigen zeggen consumenten beter informeren over een praktijk die volgens hem “onaanvaardbaar” is. De supermarktketen werd ook zelf beschuldigd van krimpflatie, nadat een verpakking aardappelen van 1,5 kilogram naar 1 kilogram ging om een verkoopprijs van 99 cent te kunnen aanhouden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food27 mei, 2025
    Strengere reclameregels voor ongezonde voeding botsen op scepticisme

    Voedingsbedrijven en retailers leggen zichzelf strengere regels op rond marketing naar jongeren: de leeftijdsgrens gaat omhoog, de toepassing rond scholen en op sociale media wordt strikter. Maar zelfregulering krijgt ook kritiek.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Casino trekt naar Marokko, plant 210 winkels

    De Franse retailreus Groupe Casino heeft plannen voor een expansie naar Marokko aangekondigd. In de komende tien jaar wil de groep 210 gemakswinkels van de enseignes Franprix en Monoprix openen, dankzij een samenwerking met een lokale investeerder.

  • icon
    Food26 mei, 2025
    Pieter Pot test eerste fysieke winkel

    De verpakkingsvrije online supermarkt Pieter Pot heeft in Utrecht een eerste fysiek verkooppunt geopend, waar shoppers de populairste producten uit het assortiment kunnen kopen. Bij succes kunnen steden als Amsterdam, Nijmegen en Rotterdam volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN