Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.
Euvel verholpen
Vorige maand ontdekte het consumentenprogramma WinWin van Radio2 dat willekeurige “spookproducten” die de klant niet kocht, soms op het kasticket verschenen na het scannen van een tiental producten van merken als Unox, Dr. Oetker, Zwan en Ecover. Het probleem bleek zich te kunnen voordoen wanneer op de verpakking naast de streepjescode ook een datamatrixcode (een soort QR-code) staat.
Intussen heeft Delhaize het euvel verholpen: “We hebben inderdaad in de maand mei gradueel aan alle uitbaters gevraagd om hun kassasystemen te upgraden met een nieuwe software. Die zorgt ervoor dat er geen dubbele codes meer worden gescand”, zegt woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize aan WinWin. Het probleem trok ook de aandacht van de Economische Inspectie, die nog een onderzoek voert.