RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen Interview
  • Geografie België
  • Personen Geoffroy Gersdorff
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Geoffroy Gersdorff (Carrefour België): “Dit jaar uit de rode cijfers”

icon
Food13 september, 2024
Geoffroy Gersdorff, Carrefour Belgium

Carrefour heeft een lastige eerste jaarhelft achter de rug, maar maakt zich strijdlustig op voor de cruciale eindejaarsperiode: “We gaan onze objectieven bereiken”, zegt topman Geoffroy Gersdorff.

Assortiment in beweging

De CEO stond de pers te woord op het Carrefour Salon, de grote eindejaarsbeurs waar de afgelopen twee dagen tweeduizend medewerkers van 720 winkels kwamen kennismaken met de nieuwe producten, concepten en commerciële acties voor het najaar. De komende vier maanden zijn immers een cruciale periode: ze zijn elk jaar goed voor één derde van de jaaromzet.

Dat het accent tijdens de beurs op de huismerken lag, hoeft niet te verwonderen. “Eén op twee producten die we in onze winkels verkopen, is een Carrefourmerk,” aldus de topman. “We hebben het aanbod uitgebreid en de producten verbeterd. Ons assortiment is voortdurend in beweging: we hebben de afgelopen jaren wel zesduizend referenties geschrapt en er tweeduizend nieuwe toegevoegd om in te spelen op de verwachtingen van de klant, die tegenwoordig echt een ‘moving target’ is, lastig in het vizier te houden”.

Zondagsopeningen doen pijn

Innovatie is een belangrijke hefboom voor Carrefour: “We zetten in op ons biologisch en plantaardig aanbod, proteïnerijke producten en een eersteprijsgamma. We houden rekening met de verschillen tussen noord en zuid, tussen stedelijke en landelijke gebieden. Er zijn bij ons geen twee winkels met identiek hetzelfde assortiment: op basis van de data die onze Bonuskaart oplevert, bedienen we de lokale noden.”

Toch was de eerste jaarhelft moeilijk voor Carrefour. Het Delhaize-effect is uitgewerkt en de markt is ingrijpend veranderd. De toename van zondagsopeningen bij de gefranchiseerde filialen van Delhaize en de door Intermarché overgenomen winkels van Mestdagh heeft een impact op de omzet. “Maar er zijn geen excuses”, zegt de CEO. “We doen er alles aan om ons marktaandeel te bestendigen. We hebben nog nooit zoveel winkels geopend als in de eerste jaarhelft: twintig nieuwe vestigingen, terwijl we er ook zestig hebben vernieuwd.” Bovendien is de retailer erin geslaagd de logistieke problemen achter zich te laten: de servicegraad zit op een recordniveau. 

“Weer over kwaliteit praten”

E-commerce was lang een lastig verhaal voor Carrefour, geeft Gersdorff toe, maar de laatste maanden ziet de retailer hier een groei met 40%. “We winnen marktaandeel dankzij de combinatie van onze vier oplossingen: afhalen in de Drive, bezorgen aan huis, ‘fast delivery’ en ‘quick commerce’, waar we dankzij onze samenwerking met Deliveroo, Takeaway.com en Uber Eats nu marktleider zijn. Maar met de winkeldichtheid in België geloof ik niet in een explosie voor e-commerce. Het is een additionele dienst.”

Daarnaast blijft koopkracht een prioriteit: “De voedingsinflatie daalt, maar de algemene inflatie blijft stijgen. Daarom hebben we meer dan 2500 referenties in prijs verlaagd, al willen we niet de goedkoopste zijn: wij hebben andere troeven, zoals het grootste assortiment, de meeste promo’s, vis en vlees in bediening, enzovoort. Nadat het twee jaar over de prijzen gingen, willen wij weer over kwaliteit praten.”

“Geen twijfels”

En de cijfers? De afgelopen twee jaar was Carrefour België niet rendabel. Het objectief voor 2024 is om minstens break-even te draaien, geeft Gersdorff nog mee: “We werken op kosten en op marges, maar we blijven ook investeren, met een capex van meer dan 80 miljoen euro voor de winkels en de IT. Ik heb geen twijfels over Carrefour in België: we hebben ons eigen strategie, de eerste positieve resultaten worden zichtbaar, we gaan ons objectief bereiken.”

Geoffroy Gersdorf spreekt op het FMCG & Category Management Congress van RetailDetail en LD&Co op 10 oktober in Antwerpen. Ook Lidl, Faitrade Belgium, Perfetti Van Melle, Nationale Loterij en Impaqtr delen er waardevolle shopper marketing inzichten. Tickets bestellen kan via de knop hieronder.

Ik reserveer mijn ticket voor het FMCG & Category Management Congress

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN