RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Getergd Walmart wil uitpakken met kerst

icon
Food15 november, 2013

Wisselkoersen en economische malaise

Walmart International vertegenwoordigt bijna dertig procent van de totale verkopen in het derde kwartaal. De omzet van die divisie was met een mager plusje van 0,2 procent nagenoeg stabiel vergeleken met het derde kwartaal van 2012. Zonder dit wisselkoerseffect zou Walmarts internationale omzet in het derde kwartaal echter met 4,1 procent zijn gestegen tot 34,4 miljard dollar (26,6 miljard euro).

 

Volgens Doug McMillon, president van Walmarts internationale divisie, heeft de retailreus naast negatieve valuta-effecten ook te maken met het moeizaam economisch klimaat, dat ook in belangrijke internationale groeimarkten als Brazilië en China van invloed is.

 

Ingrijpende maatregelen in India, China en Brazilië

Deze divisie neemt daarom enkele ingrijpende maatregelen, waardoor de winst per aandeel opnieuw naar beneden is bijgesteld. Zo wil het een vijftigtal ondermaats presterende winkels in China en Brazilië afstoten. Ook zal Walmart het gedwongen huwelijk met de Indiase jointventurepartner Bharti ontbinden om in deze mondiale groeimarkt zelfstandig verder te gaan als groothandel.

 

“In het vierde kwartaal gaan we door met waar mogelijk kosten te besparen en opbrengsten te verhogen, ook in e-commerce”, aldus McMillon. “Ook in de eerste maand van dit vierde kwartaal merken echter we de moeizame macro-economische situatie. De markten waarin we opereren blijven erg competitief.”

 

Identieke groei daalt in VS

In de Amerikaanse thuismarkt, die bijna zestig procent van de totale omzet van Walmart vertegenwoordigt, realiseerde Walmart in het derde kwartaal een omzetstijging van 2,4 procent tot 67,7 miljard dollar (50,4 miljard euro).

 

De identieke omzet van Walmart US daalde in het kwartaal echter met 0,3 procent vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Deze daling komt met name voor rekening van de grote Supercenter-formats, want de voor Amerikaanse begrippen wat kleinere Neighbourhood Markets (die nochtans zo’n 4000 m² groot zijn) wisten de identieke omzet met 3,4 procent te groeien.

 

Walmart concurreert meer met Delhaize en Ahold

Volgens Walmart won het marktaandeel in categoriën als levensmiddelen, consumentengoederen, gezondheidsproducten en vrij verkrijgbare geneesmiddelen. Daarmee wordt Walmart nog meer een concurrent van supermarktretailers, onder meer de Amerikaanse divisies van Delhaize en Ahold. Een concurrentie die – met de decemberse feestdagen in het verschiet – op het scherpst van de snede zal worden uitgevochten.

 

“Onze grootste prioriteit is nu het stimuleren van de totale omzet en de identieke omzet“, reageert topman Mike Duke. “Het retailklimaat is zowel in de winkels als online erg concurrentieel. Walmart heeft agressieve plannen om onze klanten te helpen om van de komende feestdagen te genieten.”

 

Hete kerst, ook voor Ahold

Het wordt dus een hete kerst in de Amerikaanse foodretail, onder meer voor Ahold dat ook net zijn cijfers voor het derde kwartaal openbaar maakte. Net zoals Walmarts format Neigbourhood Market dat verhoudingsgewijs meer food verkoopt, wist Ahold USA de omzet te laten groeien. Maar in tegenstelling tot Walmarts foodformule die een identieke groei van 3,4 procent realiseerde, was de omzetgroei bij Ahold USA met 0,2 procent minimaal. Op identieke omzetbasis groeide de omzet met 0,1 procent.

 

“In de VS is het klimaat nog altijd zeer concurrerend”, aldus Ahold-chef Dick Boer in een reactie op de kwartaalcijfers. “Met een beperkte omzetgroei hebben we marktaandeel gewonnen in het supermarktsegment en hebben we in het ‘all-outlet’-segment ons marktaandeel gehandhaafd. We hebben een solide operationele marge behouden, mede dankzij kostenbesparingen.”

 

De netto omzet van Ahold USA bedroeg in het derde kwartaal 5,9 miljard dollar (4,4 miljard euro). Daar waar het veel grotere Walmart US (67,7 miljard dollar) deze kwartaalomzet met 2,4 procent wist te groeien, bleef bij Ahold USA de omzetgroei nagenoeg stabiel (een magere 0,2 procent). Op identiek niveau deed Ahold het iets beter met een minimale 0,1 procent groei, tegenover de identieke omzet van Walmart US, die met 0,3 procent daalde.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN