RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Graaft Tony’s Chocolonely put voor zichzelf?

icon
Food20 januari, 2020

(update) Tony’s Chocolonely, dat al vijftien jaar van “slaafvrije chocolade” de standaard wil maken, staat voor een uitdaging: het bedrijf maakt verlies en krijgt steeds meer concurrentie. Haalt het bovendien wel de eigen doelstellingen? Het bedrijf reageert.

 

Harde of zachte koers?

Tony’s Chocolonely bestaat inmiddels vijftien jaar, maar lijkt nu op een kantelpunt te staan. Het chocolademerk, dat ontstond uit het Nederlandse televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde, boekte in 2019 ruim 70 miljoen euro omzet, maar ook fors verlies. Liefst wil Tony’s Chocolonely zich laten opsnoepen door giganten als Nestlé of Mondelez, omdat het zo denkt meer impact te kunnen hebben, maar die grote spelers happen vooralsnog niet toe.

 

Tijdens Keuringsdienst van Waarde, een programma waarin FMCG-producten en hun productieomstandigheden kritisch tegen het licht worden gehouden, ontdekte presentator Teun (‘Tony’) van de Keuken dat er geen gegarandeerd ‘slaafvrije’ chocolade bestaat. Hij besloot daarop zelf chocolade op de markt te brengen, die met name de inzet van kindslaven aan de kaak moest stellen.

 

Vandaag zijn oprichter Van de Keuken en huidig CEO Henk Jan Beltman het echter niet eens over de te varen koers. De eerste wil dat Tony’s Chocolonely zich blijft focussen op de kerntaak, aangezien de arbeidsomstandigheden in de cacao-industrie er verder op achteruit gaan in plaats van vooruit, maar Beltman vindt het belangrijker dat het chocolademerk een “inclusief en sympathiek” imago heeft en zo een voorbeeldfunctie vervult.

 

Is Tony’s Chocolonely wel slaafvrij?

Maar doet Tony’s Chocolonely wel zelf wat het belooft? Onderzoekers van de Wageningen Universiteit laten zich tegenover Marketing Facts kritisch uit over de doelstellingen van het chocolademerk. Mensenrechtenspecialiste Birgit de Vos meent dat het merk vooral mikt op slavernij en kinderarbeid buiten de familie, maar “geen specifieke doelstelling” heeft om kinderarbeid binnen de familie te bestrijden.

 

De meeste kinderarbeid gebeurt nochtans binnen de familie, claimen de onderzoekers. Tony’s Chocolonely reageert van zijn kant dat het wel degelijk werkt aan het uitbannen van elke vorm van uitbuiting, en het dan zowel over moderne slavernij als illegale kinderarbeid heeft.

 

Eigen inkoop via cooperaties

Verder laat de eerlijke inkoop volgens de onderzoekers in de praktijk nog te wensen over, maar ook dat weerlegt het bedrijf: Tony’s Chocolonely zou zijn cacao inkopen bij Barry Callebaut, de cacaogigant waar alle grote merken hun chocolade halen en daardoor vooral met grote, erg productieve boeren samenwerken. Een woordvoerder reageert echter: “Tony’s handelt niet via Barry Callebaut. Zij verwerken slechts de cacaobonen voor ons tot vloeibare chocolade. Barry Callebaut heeft hiervoor een aparte productielijn opgezet om de bonen van Tony’s traceerbaar te verwerken.”

 

Zo wil het chocolademerk de cacaoboeren een leefbaar inkomen garanderen, wat het tracht te realiseren via coöperaties waarmee Tony’s naar eigen zeggen zelf langetermijnafspraken heeft gemaakt: “Tony’s werkt met zever coöperaties direct samen en we maken vijfjarencontracten op, zodat coöperaties verzekerd zijn van afname de komende vijf jaar tegen een Living Income Reference Price.”

 

Tony’s mag die bonen overigens niet rechtstreeks kopen, vanwege de geldende wetgeving in Ghana en Ivoorkust: “Daarom werken we samen met binnenlandse handelaren en een onafhankelijke exporteur.” De boeren krijgen een additionele premie bovenop de marktprijs en bovenop de Fairtrade-premie, klinkt het nog.

 

Overname onafwendbaar?

Het succes van Tony’s Chocolonely is in ieder geval onmiskenbaar, en dat zou vooral te danken zijn aan de marketingstrategieën van het bedrijf: het merk is in de Benelux erg zichtbaar en aanwezig, en geniet bij de consument van een ‘Benevolent Halo’-effect, aldus Ronald Voorn, docent consumentenpsychologie aan de Universiteit Twente. Dit betekent dat het merk zo’n positief imago heeft dat de consument er zich verder geen vragen meer bij stelt.

 

Tony’s Chocolonely reageert zelf dat het nog een lange weg voor de boeg heeft, maar dat het wel al grote stappen zet richting kinderslaafvrije chocolade. Dit jaar stelt het zich tot doel om meer samenwerkingen aan te gaan en nieuwe partners te zoeken. Logisch en noodzakelijk, klinkt het ook bij Marketing Facts, aangezien de concurrentie van grote spelers ondertussen toeneemt, die zelf steeds vaker inzetten op fairtrade en duurzame cacao. Is een overname dus nakend? 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN