RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Greenyard profiteert van sterke vraag naar gezonde voeding

icon
Food15 juni, 2021

Het toegenomen bewustzijn bij consumenten om gezonder te leven, legt Greenyard geen windeieren. De Belgische groenten- en fruitreus presteerde tijdens het coronajaar boven verwachting en verhoogt zijn winstverwachting voor komend jaar.

 

Consument koopt meer groenten en fruit

In het gebroken boekjaar 2020/2021, dat op 31  maart werd afgesloten, boekte Greenyard een omzetstijging van 8,7% tot 4,4 miljard euro. Het ‘Fresh’-segment groeide met 10,1% tot 3,59 miljard euro. Consumenten zijn veel meer bezig met gezonde voeding, stelt het bedrijf: hierdoor gaven ze gemiddeld meer uit aan groenten en fruit. Bovendien combineren ze ook vaker verschillende soorten groenten en fruit.

 

De omzet binnen ‘Long Fresh’ steeg met 3,2% tot 823,5 miljoen euro. Het volumeverlies in de foodservice door de coronamaatregelen werd ruimschoots gecompenseerd door een aanzienlijke volumegroei bij retailklanten, nieuwe verkoopcontracten en een betere productmix.

 

Weer winst

De hogere omzet én een verbeterde efficiëntie komen ook tot uiting in de winstcijfers: de aangepaste brutobedrijfswinst (ebitda) nam met 17,6% toe tot 156,9 miljoen euro. Onder de streep bleef er 1,2 miljoen euro over. Vorig boekjaar was er nog een nettoverlies van 68 miljoen euro.

 

“We hebben een sterk jaar achter de rug, op alle vlakken”, zegt co-CEO Marc Zwaaneveld. “De organisatie van de groep werd verder aangepast en de mentaliteit en cultuur zijn veranderd, om beter te kunnen inspelen op de veranderende behoeften van onze klanten en eindconsumenten. De kapitaalstructuur werd versterkt en de volatiliteit van de winstgevendheid is aanzienlijk verminderd.”

 

Gesteund door de sterke resultaten in het laatste kwartaal herziet Greenyard zijn winstverwachting voor het lopende boekjaar. Het groente- en fruitconcern rekent nu op een aangepaste ebitda van 165 miljoen euro. Initieel hield het bedrijf het bij 160 miljoen euro.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Dan toch nieuwe vergunning voor Jumbo Genk

    Nadat de vergunning in augustus van dit jaar vernietigd werd, heeft de Jumbo supermarkt in Genk nu toch een nieuwe vergunning gekregen van de provincie. De winkel bleef al die tijd gewoon open.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Carrefour schaalt autonome BuyBye-winkels verder op

    Carrefour België heeft een nieuwe door AI aangestuurde BuyBye-microwinkel geopend in het Ibis Hotel Brussels Midi. De autonome winkel is dag en nacht beschikbaar voor hotelgasten.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN