RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Greenyard zoekt geld na rotjaar

icon
Food28 januari, 2019

Groenten- en fruitverwerker Greenyard ziet de omzet en de winst verder terugvallen. Het bedrijf stelt daarom een transformatieteam aan en zit met de banken samen, op zoek naar een oplossing voor de hoge schuldenberg. 

 

“Nieuwe manier van werken” nodig

De omzet is in het laatste kwartaal van 2018 met 4,5 procent teruggevallen, maakt Greenyard Foods bekend. Ook de operationele brutowinst (rebitda) viel lager uit dan verwacht en zal voor het volledige boekjaar 2018-2019 (tot eind maart) ergens tussen de 60 en 65 miljoen euro uitkomen. Dat is een pak lager dan de eerder verwachte 80 tot 85 miljoen euro.

De producent van groenten en fruit zegt onder aanhoudende druk van de supermarkten te staan, die enerzijds lage prijzen blijven eisen maar anderzijds ook steeds hogere kwaliteitseisen stellen. Zodoende jagen ze ook de leveranciers van Greenyard op hogere kosten en meer afval, klinkt het in een persverklaring. De druk komt vooral vanuit Duitsland en thuismarkt België.

Voor de retail wil Greenyard daarom een geïntegreerde partner worden voor zowel vers als diepvries: het bedrijf werkt naar verticalisering toe en gelooft vast dat “de groenten- en fruitmarkt van de toekomst efficiënter zal worden beheerd door een beperkte aantal grote spelers die nauw samenwerken met hun klanten”. Op korte termijn brengt dat partnermodel uitdagingen mee en het “vereist een nieuwe manier van werken”, maar het zou de marges – die bij Greenyard naar eigen zeggen erg klein zijn – verbeteren over heel de waardeketen.

 

Turnaroundplan met directe acties

Niettemin had het groente- en fruitbedrijf ook een aantal interne tegenslagen in 2018: ten gevolge van een listeriabesmetting in een fabriek van de groep in Hongarije stierven negen mensen. Greenyard moest massaal producten terugroepen en diende een aantal productielijnen een tijdlang te sluiten voor onderzoek en ontsmetting. De terugroepacties kostten zo’n 30 miljoen euro.

Om de financiële gevolgen te dragen van de ondertussen groeiende schuldenberg stootte Greenyard Foods eind 2018 de eigen potgrondafdeling af, maar dat blijkt na de tegenvallende resultaten niet voldoende. Er wordt een transformatieteam aangesteld onder leiding van Marc Zwaaneveld, die ook de directie vervoegt. Hij moet voor een “turnaroundplan” zorgen met directe acties. Een reorganisatie met besparingen is met andere woorden lang niet uitgesloten.

Verder gaat Greenyard in de komende dagen ook in gesprek met de banken om de opties te bekijken. Zo overweegt het bedrijf een kapitaalsverhoging, maar “nieuwe desinvesteringen” zijn eveneens mogelijk, zegt eigenaar Hein Deprez aan De Tijd. “Geen kernactiviteiten of hele divisies, eerder sale- en leasebackoperaties van vastgoed”, klinkt het weliswaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN