RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Grote supermarkten stellen teleur in bijvriendelijkheid

icon
Food7 juni, 2016

AH, Jumbo en Lidl scoren als grote supermarktformules teleurstellend in hun aandeel bijvriendelijke en duurzame producten. Zij doen minder dan verwacht voor het behoud van biodiversiteit in de landbouw en de samenwerking met telers, zo blijkt uit een rapport van Greenpeace.

 

Biologische ketens scoren het best

De biologische ketens Estafette, Natuurwinkel, Ekoplaza en Marqt scoren het best in bijvriendeljkheid, concludeert het rapport. De vier grotere formules AH, Jumbo en Lidl kunnen met een gezamenlijk marktaandeel van 64 procent nochtans gewicht in de schaal leggen als het gaat om bijvriendelijk en duurzaam.

 

De formules presteren echter onvoldoende op het aanhouden van een lijst met pesticiden, de betrokkenheid bij pilotprojecten en het aandeel biologisch en duurzaam in het schap. Ze hanteren geen zwarte lijst voor bijengif, de meest schadelijke pesticiden voor bijen en bestuivers. Geen van de grote ketens heeft een segment biologisch boven de 5 procent.

 

Ook de supermarkten die zijn aangesloten bij Superunie lopen achter op dit gebied, aldus het Greenpeace-rapport. Deze winkels hebben een laag aandeel biologisch, zijn niet betrokken bij pilotprojecten en hebben geen bovenwettelijke ambities als het gaat om  gebruik van pesticiden.

 

Jumbo, Lidl en AH schermen met hun inzet voor een verduurzaming van de landbouw, maar de schaal van de genoemde projecten is klein (weinig betrokken telers) en het is onduidelijk wat deze supermarkten precies bijdragen aan de projecten, zo concludeert het rapport.

 

Totaalgebruik pesticiden daalt niet

Alle supermarkten stellen we eisen aan de maximale hoeveelheid residuen van bestrijdingsmiddelen op aardappelen, groente en fruit die verder gaan dan de wettelijke normen. Dit leidde tot vooruitgang in het verminderen van de hoeveelheid pesticiden waaraan consumenten via het voedsel blootstaan. Helaas leidde dit niet tot vermindering van het totale pesticidengebruik.

 

Geen van de winkelketens hanteert immers doelstellingen voor de reductie van pesticidengebruik in de teelt van hun producten. Ze hebben wel doelstellingen om het aantal overschrijdingen van de wettelijke eisen voor residuen van bestrijdingsmiddelen te beperken, maar die hebben slechts een beperkte relatie met het totale gebruik en de vervuiling van bodem en water tijdens de teelt.

 

Albert Heijn zegt een compleet inzicht te hebben in het gebruik van bestrijdingsmiddelen per individuele teler, maar werkt niet met doelstellingen voor minder middelengebruik. Geen van de bedrijven maakt residumetingen openbaar. In andere landen zijn er supermarkten die hun residumetingen wel openbaar maken

 

Beleid bescherming van de bij door supers

Greenpeace vergeleek in het onderzoek of supermarkten zich inzetten voor bescherming van de bij, onder meer een bovenwettelijke zwarte lijst aan te houden met pesticiden die telers en andere schakels in de keten niet mogen gebruiken.

 

Ook keek de organisatie of supermarkten bijdragen aan duurzame innovatie door pilotprojecten of onderzoek om het gebruik van pesticiden te verminderen of de leefomstandigheden voor bestuivers, vogels, waterdieren en andere natuurlijke flora en fauna te verbeteren. Verder werd gekeken hoe groot het percentage is van de omzet van producten met een biologisch of Milieukeur-duurzaamheidscertificaat.

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN