RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gezondheidstaks op voeding werkt – maar niet echt

icon
Food10 augustus, 2016

Werkt een taks op ongezonde voeding? In Mexico wel, blijkt uit een recente wetenschappelijke studie. Al kan men zich de vraag stellen of de gemeten impact een wezenlijk verschil maakt. 

 

Overgewicht

In januari 2014 voerde Mexico een frisdranktaks in van 1 peso per liter (ongeveer 10%) en een gezondheidstaks van 8% op calorierijke voeding (producten met een energiedensiteit van meer dan 275 kcal/100g, waaronder snoepgoed, snacks, ijs, ontbijtgranen, koekjes, sauzen en bereide maaltijden). Met reden: in Mexico kampt 70% van de volwassenen en 33% van de kinderen met overgewicht. 

Maar haalt zo’n taks iets uit? Onderzoekers van het Mexican National Institute of Public Health en van de University of North Carolina analyseerden de Nielsencijfers tussen januari 2012 en december 2014. De resultaten werden deze zomer gepubliceerd in PLoS Medicine. 

 

Significante daling

De onderzoekers zagen dat het verkoopvolume van de getaxeerde producten in 2014 daalde met 25g per capita per maand, of 5,1%. Voor niet-getaxeerde producten zag men geen significante wijzigingen. Bovendien: in huishoudens met lage inkomens bedroeg de daling voor ongezonde voeding wel 10,2%. In de middengroepen was dat 5,8% terwijl het aankoopgedrag niet veranderde bij de hoge inkomensgroepen. 

De studie bevestigt dus dat een relatief bescheiden gezondheidstaks op korte termijn een significant effect heeft op het aankoopgedrag. Vooral kwetsbare gezinnen kopen minder junkfood. Maar of die verandering ook de volksgezondheid ten goede komt, werd niet onderzocht. De gemeten daling vertegenwoordigt uiteindelijk slechts 70 tot 110 kcal per persoon per maand, wat zeer beperkt is. 

Bovendien werd de verkoop in alternatieve, vaak goedkopere kanalen (zoals straatventers) niet meegenomen in de telling – misschien hebben de Mexicanen gewoon hun snacks elders gekocht? Zowel voor- als tegenstanders van een gezondheidstaks vinden in deze studie dan ook munitie. 

 

En elders? 

In België bleek de invoering van een suikertaks nauwelijks effect te hebben op het koopgedrag – tenzij dan op grensaankopen. Toch overwegen steeds meer landen de invoering van een taks op ongezonde voeding. In het VK gaat een frisdranktaks van start in 2018, besliste de regering er. Een blikje cola zou tien cent duurder worden. Tot grote vreugde van televisiekok Jamie Oliver, die al langer een kruistocht voert voor gezonde voeding. 

Frankrijk heeft een frisdranktaks ingevoerd van 7 eurocent per liter en voorziet een verhoging in 2017. Finland beperkt zich niet tot een louter frisdranktaks (22 eurocent per liter), de heffing geldt evengoed voor snoep en ijs. Ook Hongarije en Roemenië kennen een gezondheidstaks. In Denemarken bleek een vet- en suikertaks geen succes en werd hij weer afgevoerd. In de VS werd Philadelphia de eerste stad die een frisdranktaks invoerde. 

En sinds vorige maand kent de Indiase staat Kerala een vettaks van 14,5% op ongezonde snacks als hamburgers, donuts en pizza’s. De overheid viseert hiermee vooral ketens als McDonald’s, Burger King, Domino’s en KFC. Indiërs blijken massaal over te schakelen van hun traditionele eetpatronen naar ongezonde Westerse fastfood. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN