RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven HelloFresh
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

HelloFresh ziet klanten afhaken maar marges stijgen

icon
Food10 augustus, 2023

HelloFresh bezorgt minder maaltijden aan minder klanten, maar verdient daar wel fors meer aan. Winstgroei is volgens topman Dominik Richter de topprioriteit voor de maaltijdboxleverancier.

Margegroei

Erg rooskleurig ogen de cijfers die HelloFresh zopas publiceerde niet: afgelopen kwartaal hield de maaltijdbezorger nog 7,3 miljoen actieve klanten over, tegenover 8 miljoen een jaar geleden. Het aantal bestellingen daalde met 7% van 32 naar 30 miljoen. Het bedrijf bezorgde 253 miljoen maaltijden, een daling met 6% vergeleken met de bijna 270 miljoen in het tweede kwartaal van 2022. De gemiddelde orderwaarde steeg wel met 8,4% van 60,4 euro naar 63,6 euro.

De omzet daalde daardoor in het tweede kwartaal met 2% naar 1,92 miljard euro (bij constante wisselkoersen was er wel een stijging van 0,8%). Toch bereikte HelloFresh zijn hoogste aangepaste EBITDA ooit: 191,9 miljoen euro, een groei met bijna 32% tegenover 145,9 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf dankt die margegroei aan operationele verbeteringen in inkoop en distributie. Ook bespaarde de maaltijdboxenverkoper op marketing, door een groter deel van het budget toe te wijzen aan de belangrijke herfstperiode die er nu aan komt.

Kant-en-klaar

De cijfers bevestigen trends die al even langer aan de gang zijn. Na de pandemie normaliseert het consumentengedrag opnieuw, en dat heeft een einde gemaakt aan de ongebreidelde groei voor maaltijdbezorgers. De focus ligt bij HelloFresh daarom niet langer op groei, wel op marge: “Winstgevende groei blijft onze topprioriteit ook in 2024 en we verwachten kansen te benutten zodra ze zich voordoen”, zegt topman en medeoprichter Richter.

Hij wil onder andere sterker inzetten op de afdeling kant-en-klare maaltijden, waar de capaciteit wordt uitgebreid. Het bedrijf verwacht dat de groei in de tweede helft van 2023 opnieuw zal versnellen en voorziet een omzetgroei van 2 tot 8% voor het volledige boekjaar. De aangepaste EBITDA zal tussen 470 en 540 miljoen euro uitkomen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN