RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven HelloFresh
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

HelloFresh ziet klanten afhaken maar marges stijgen

icon
Food10 augustus, 2023

HelloFresh bezorgt minder maaltijden aan minder klanten, maar verdient daar wel fors meer aan. Winstgroei is volgens topman Dominik Richter de topprioriteit voor de maaltijdboxleverancier.

Margegroei

Erg rooskleurig ogen de cijfers die HelloFresh zopas publiceerde niet: afgelopen kwartaal hield de maaltijdbezorger nog 7,3 miljoen actieve klanten over, tegenover 8 miljoen een jaar geleden. Het aantal bestellingen daalde met 7% van 32 naar 30 miljoen. Het bedrijf bezorgde 253 miljoen maaltijden, een daling met 6% vergeleken met de bijna 270 miljoen in het tweede kwartaal van 2022. De gemiddelde orderwaarde steeg wel met 8,4% van 60,4 euro naar 63,6 euro.

De omzet daalde daardoor in het tweede kwartaal met 2% naar 1,92 miljard euro (bij constante wisselkoersen was er wel een stijging van 0,8%). Toch bereikte HelloFresh zijn hoogste aangepaste EBITDA ooit: 191,9 miljoen euro, een groei met bijna 32% tegenover 145,9 miljoen een jaar eerder. Het bedrijf dankt die margegroei aan operationele verbeteringen in inkoop en distributie. Ook bespaarde de maaltijdboxenverkoper op marketing, door een groter deel van het budget toe te wijzen aan de belangrijke herfstperiode die er nu aan komt.

Kant-en-klaar

De cijfers bevestigen trends die al even langer aan de gang zijn. Na de pandemie normaliseert het consumentengedrag opnieuw, en dat heeft een einde gemaakt aan de ongebreidelde groei voor maaltijdbezorgers. De focus ligt bij HelloFresh daarom niet langer op groei, wel op marge: “Winstgevende groei blijft onze topprioriteit ook in 2024 en we verwachten kansen te benutten zodra ze zich voordoen”, zegt topman en medeoprichter Richter.

Hij wil onder andere sterker inzetten op de afdeling kant-en-klare maaltijden, waar de capaciteit wordt uitgebreid. Het bedrijf verwacht dat de groei in de tweede helft van 2023 opnieuw zal versnellen en voorziet een omzetgroei van 2 tot 8% voor het volledige boekjaar. De aangepaste EBITDA zal tussen 470 en 540 miljoen euro uitkomen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 augustus, 2025
    Prosus krijgt fiat voor overname Just Eat Takeaway

    Prosus heeft van de Europese Commissie toestemming gekregen voor de overname van Just Eat Takeaway.com, weliswaar op voorwaarde dat de technologiegroep zijn belang in Delivery Hero meer dan halveert.

  • icon
    Doe-Het-Zelf/Tuin11 augustus, 2025
    Albert Heijn vervangt Jumbo naast geplande Hubo in Schoten

    Niet Jumbo maar Albert Heijn bereidt zich voor op een nieuwe vestiging in Schoten, waar ook een filiaal van Hubo de deuren zal openen. Het bouwproject in de Sluizenstraat, dat al lang op stapel staat, krijgt zo alsnog een verrassende wending.

  • icon
    Food11 augustus, 2025
    Mars rekent op gentechnologie om cacao weerbaar te maken tegen klimaatopwarming

    Met behulp van genetische technologie wil de Amerikaanse snackgigant Mars de cacao-oogst beschermen tegen ziekten en klimaatveranderingen. De inzet is hoog: recent steeg de wereldwijde prijs van cacao naar een recordniveau.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN