RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hogere kosten wegen op resultaat FrieslandCampina

icon
Food2 maart, 2021

Friesland Campina heeft in 2020 fors minder winst gemaakt. De gevolgen van de coroncrisis en hoge herstructureringskosten liggen aan de basis van het mindere resultaat.

 

Wisselkoerseffecten

Ondanks de coronacrisis bleef de omzet van de zuivelgigant nagenoeg stabiel. De gerapporteerde omzet daalde weliswaar met 1,4% tot 11,1 miljard, maar dat was voornamelijk te wijten aan negatieve wisselkoerseffecten. Verder compenseerden de hogere opbrengsten van ingredients (bijvoorbeeld voor sportvoeding), de retail en e-commerce de lagere verkopen in Hongkong en in het out-of-home-kanaal.

 

In tegenstelling tot de omzet nam de bedrijfwinst een flinke duik (-38%) en kwam uit op 268 miljoen euro. Herstructureringskosten ten belope van 106 miljoen euro en negatieve valuta-effecten wogen op het resultaat. Zonder die éénmalige kosten en de wisselkoerseffecten daalde het bedrijfsresultaat met 10,9%. Netto bleef er uiteindelijk 79 miljoen euro winst over, een daling van 71,6% in vergelijking met 2019.

 

CEO Hein Schumacher verwacht dat de gevolgen van de crisis zich zeker nog tot midden dit jaar zullen laten voelen. “Hoewel er licht aan het einde van de tunnel is nu de vaccinatieprogramma’s wereldwijd op gang komen, zitten we de komende maanden nog volop in de coronacrisis. Het eerste halfjaar van 2021 zullen daardoor de resultaten nog steeds onder druk staan. Ik ben er echter van overtuigd dat de versnelling van onze strategie in combinatie met structurele kostenbesparingen, ons in staat zal stellen schokken beter op te vangen en de positieve impact in de post-coronaperiode te vergroten.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food14 juli, 2025
    Assortiment van HEMA bij Jumbo geen succes

    De omzet van het schap met HEMA-producten in de supermarkten van Jumbo is volgens experts “veel te laag”. Omgekeerd verschijnen er geen Jumbo-producten bij de warenhuisketen, hoewel dat eerder was aangekondigd.

  • icon
    Food14 juli, 2025
    Carrefour herstructureert in Italië

    Carrefour schrapt 175 jobs op zijn Italiaanse hoofdkantoor in Milaan. De herstructurering wakkert opnieuw geruchten aan over een exit van de retailer uit het land.

  • icon
    Food14 juli, 2025
    Albert Heijn voert campagne met B Corp-merken

    Albert Heijn voert in Nederland campagne met A-merken die een B Corp-certificering hebben, om klanten aan te zetten tot bewuste aankoopkeuzes. De retailer is zelf ook B Corp gecertificeerd.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN