RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo hard groeit Amazon in food

icon
Food22 januari, 2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

 

One stop shop

In 2017 behaalde Amazon een marktaandeel van 18% in de online foodverkopen op de Amerikaanse markt. Daarmee is het ook afgetekend marktleider, met een aandeel dat het dubbele bedraagt van de nummer twee, Walmart. De omzet bedroeg twee miljard dollar, een groei met 59%. Ook in Europa gaat het hard: in Groot-Brittannië bedroeg de online foodomzet 150 miljoen pond (+56%), in Duitsland ging het om 200 miljoen euro (+54%). Dat berekende analist One Click Retail uit de cijfers die enkel betrekking hebben op de eigen verkopen van de retailer (dus zonder marktplaats).

 

De analist verwacht dat de groeicijfers in 2018 nog hoger zullen liggen en wijst op verschillende factoren die in het voordeel spelen van de retailer. De penetratie van Amazon blijft toenemen: vooral drukke professionals en jonge gezinnen waarderen het feit dat ze voor al hun aankopen, inclusief voeding, terecht kunnen in één ‘one stop shop’. Tijdens de eindejaarsperiode tekende een recordaantal shoppers in voor het Prime-lidmaatschap, dat onder andere toegang geeft tot de voedingswinkel Amazon Pantry. Bovendien wordt de dienst Amazon Fresh beschikbaar in steeds meer regio’s in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, maar ook Duitsland, Japan en binnenkort Australië.

 

Succesfactor Whole Foods

Maar de belangrijkste groeidrijver is de acquisitie van Whole Foods. Niet enkel kregen de Whole Foods-winkels na de overname zo’n 25% meer shoppers over de vloer, ook online was de impact voelbaar met sterke groeicijfers voor Amazon Fresh sinds de aankondiging van de deal. De groei had nog hoger kunnen liggen als Amazon de populariteit van het merk 365 Everyday Value van Whole Foods beter had weten in te schatten: al in de eerste week dat die online stonden in de Amazon webshop, raakte 90% van de referenties uitverkocht. Vandaag is 365 het tweede bestverkochte huismerk bij Amazon, na Amazon Basics. Volgens de analist is het partnership met Whole Foods een perfecte match. In de perceptie van de consument wordt online steeds meer een optie voor de aankoop van gezonde verse voeding.

 

Koude en warme dranken zijn de bestverkochte foodcategorieën voor Amazon in de Verenigde Staten, daarna volgen snacks, ontbijtproducten en snoepgoed. In de versafdeling staat zuivel op één, gevolgd door vlees, diepvries, groenten en fruit. Bananen zijn de bestverkochte referentie. Opvallend: 25% van de verkopen via Amazon Fresh hebben ‘organic’ (biologisch) in de omschrijving. In de Europese webshops staan bier, wijn en alcohol op één, met een groeiratio van 96% in het VK en 230% in Duitsland – in dat land presteert ook de babycategorie erg goed.  

 

Als de foodverkopen aan hetzelfde tempo blijven verschuiven naar online, zal dat grote implicaties hebben voor merkfabrikanten, waarschuwt One Click Retail. Het ziet ernaar uit dat het kantelpunt snel dichterbij komt. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN