Het best verkopende product van Ikea, de gehaktbal, wordt veertig jaar oud. Dat jubileum vieren de Zweden met de introductie van falafel op het menu: in de komende zes maanden zullen steeds meer markten de kikkererwtballetjes in hun restaurants zien verschijnen.
Veertig jaar ballen
Al in 1960 startte Ingvar Kamprad met het eerste Ikea-restaurant in Älmhult. De oprichter van de keten meende immers dat “klanten die goed gegeten hebben, tevredener winkelen”. 25 jaar later volgde dan de creatie van de eigen gehaktbal, die de Zweedse chef Severin Sjöstedt ontwikkelde met het oog op introductie in alle Ikea-markten.
Al snel werden de bekende köttbullar een wereldwijd succes: Ikea verkoopt er wereldwijd bijna anderhalf miljard per jaar van. In 2006 begon de keten de balletjes ook echt te verkopen in zijn Swedish Food Market, samen met bijhorende sauzen en andere Zweedse lekkernijen.
Gaandeweg introduceerde Ikea alternatieven voor gehakt: in 2015 was er eerst de kipbal, later datzelfde jaar volgde de groentebal. Vijf jaar later kwam de plantaardige ‘huvudroll’ op de markt, ontworpen om de smaak van de originele gehaktbal te evenaren… en nog eens vijf jaar later is er dus de falafelbal.
Falafel versterkt plantaardig aanbod
Met de toevoeging van falafel wil Ikea het aandeel plantaardig eten verhogen en en wil het meer mensen inspireren om voor plantaardig te kiezen. Kikkererwten zijn het hoofdingrediënt van de nieuwe bal, die verder ook courgette, ui en een kruidenmengeling omvat. In de restaurants zullen de balletjes worden geserveerd met couscous, aioli en citroen.
“Onze meubels verkopen we plat, maar ons eten is mooi rond gevormd”, zegt de keten in een persbericht. Voedingsontwerper Daniel Yngvesson noemt falafel “de perfecte aanvulling op het menu”: de falafel is inmiddels een vaste waarde in de Zweedse keuken, meent hij.
Ikea is een van de grootste restaurantketens ter wereld: naar eigen zeggen lokken de 473 restaurants jaarlijks 710 miljoen gasten in 63 markten.


