RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De verrassend kleine impact van promoties

icon
Food21 september, 2016

Meer dan de helft van de promoties in de supermarkt draagt niet bij tot categoriegroei, blijkt uit Brits onderzoek. Retailers passen daarom hun promotiebeleid aan. 

Amper of geen categoriegroei

Onderzoeksbureau IRI bestudeerde 85.000 supermarktaanbiedingen in het Verenigd Koninkrijk, en kwam tot verrassende conclusies: meer dan de helft van de onderzochte promoties hadden een negatieve impact op de categorie, schrijft het Britse vakblad The Grocer. Gemiddeld groeide een categorie met slechts 0,13% wanneer er een promotie liep. Bovendien bleken de populaire ‘multibuy’-promoties (van het type 2+1 of 1+1) weinig of geen impact te hebben op de omzet op categorieniveau: er was een stijging van amper 0,02%. 

 

De resultaten staan in contrast met de gangbare opinie die ervan uitgaat dat promoties retailers kunnen helpen om een categorie te doen groeien. Britse retailers blijken nu vaker af te stappen van diepe ‘multibuy’-promoties (ze daalden het afgelopen jaar met 40%) en te opteren voor heldere prijskortingen en ‘ronde prijzen’.

 

Verschillen per winkeltype

Promoties helpen fabrikanten wél om marktaandeel af te snoepen van concurrenten. Prijskortingen leiden ook tot licht hogere opbrengsten voor retailers (+0,2%). Dat is wellicht vooral het gevolg van de bijdragen die fabrikanten betalen voor listingfees, displayruimte en voorkeurplaatsingen. Bovendien zorgen promoties voor meer trafiek en hogere gemiddelde bestedingen. 

 

De impact van promoties verschilt sterk per winkeltype: gemakswinkels ondervinden een positief effect, met meer dan 2,5% categoriegroei bij promoties. Multibuy-aanbiedingen werken beter voor supermarkten met een premium positionering, prijskortingen zijn meer succesvol in mass-market ketens. Promoties op huismerkproducten presteren slechter dan promoties op A-merken: ze doen de categorieomzet met -0,35 % dalen, stelt IRI. Op categorieniveau werken promoties het best voor zakdoekjes, kaas, maaltijdkits en diepvries. 

 

Volgens IRI analytics director Thomas Hall worden in het VK meer dan de helft van de producten in promotie verkocht. Dat is het hoogste promotionele aandeel ter wereld. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food22 augustus, 2025
    Vergunning Jumbo in Genk vernietigd

    De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft de vergunning vernietigd van de supermarkt die Jumbo op 2 juli opende in Genk. De toekomst van de vestiging is zo plots hoogst onzeker.

  • icon
    Food22 augustus, 2025
    DreamLand opent winkels op alle voormalige Cora-sites

    Er komt snel nieuwe invulling voor de sites van de Cora-hypermarkten, die dit jaar de deuren sluiten. DreamLand heeft een akkoord met ontwikkelaar Mitiska voor de opening van zeven grote winkels.

  • icon
    Food22 augustus, 2025
    Hackers blijven retailers bestoken: ditmaal is Auchan (alweer) slachtoffer

    Auchan is de volgende in het rijtje van retailers die getroffen is door een datalek na een cyberaanval. De Franse supermarktketen zegt dat gegevens van “enkele honderdduizenden” klanten gestolen zijn, mogelijk ook van Belgische klanten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Algemeen4 augustus, 2025
    JD.com boost Europese expansie met nieuwe naam voor Ochama
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Met eerste non-foodwinkel gaat Lidl de strijd aan met Action en TEDi
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN