RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenInterview
  • Personen Geoffroy Gersdorff
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Geoffroy Gersdorff (Carrefour Belgium): “We zijn sterker dan een jaar geleden”

icon
Food20 februari, 2024
Geoffroy Gersdoff, Carrefour Belgium © A. Delsoir

In 2024 wordt Carrefour in België weer winstgevend, zegt CEO Geoffroy Gersdorff. Hij blikt terug op een sterk 2023 en steekt de hand uit naar zijn leveranciers: “Dit is het moment om constructief samen te werken.”

Op koers

Zopas maakte Carrefour zijn financiële resultaten voor het volledige jaar 2023 bekend. In België noteert de retailer een omzetgroei van 9%: 11,3% in het eerste halfjaar, 7% in het tweede semester. “We groeien nu al zes kwartalen op rij. De dynamiek is positief”, zegt Belgisch topman Gersdorff in gesprek met RetailDetail.

“Belangrijk is dat we niet enkel in omzet, maar ook in verkochte volumes groeien. Het gaat dus niet om een puur inflatie-effect. We winnen bovendien marktaandeel met onze drie winkelformaten: Hyper, Market en Express.” De NPS-score, die de klanttevredenheid meet, haalde eind vorig jaar een recordscore. Kortom, na het eerste jaar van het strategisch plan Carrefour 2026 ligt de foodretailer op koers: “In 2024 worden we opnieuw winstgevend! Dat zal nog grote inspanningen vergen, maar de trend zit goed.”

De factor Delhaize

Een voor de hand liggende vraag daarbij is uiteraard: hoe groot was de impact van de factor Delhaize in deze positieve resultaten? “In maart en april heeft het ons uiteraard geholpen. Het bezorgde onze cijfers een tijdelijke piek, maar we wonnen al marktaandeel voor de Delhaize-crisis en ook de laatste weken winnen we nog marktaandeel”, benadrukt Gersdorff.

“De vergelijkingsbasis in 2024 zal uitdagend zijn, zeker in maart en april, maar we hebben een actieplan en gaan door met het uitrollen van ons strategisch plan. We trekken meer dan vijftig miljoen euro uit om onze winkels nog te verbeteren, rekening houdend met de opmerkingen van onze klanten. Elke week hebben we meer dan 3.000 interacties met klanten. Ze stellen vragen, formuleren klachten… Dat helpt ons om onze prioriteiten juist te leggen.”

Koopkracht blijft belangrijkste zorg

Carrefour plukt de resultaten van een hele reeks initiatieven, zoals de sterkere focus op het aanbod huismerken: “We hebben nog nooit zoveel Carrefour-producten verkocht: één product op twee die we in onze winkels verkopen, is een huismerk. We hebben met 3.300 referenties het breedste aanbod in België, 30% goedkoper dan de nationale merken.” Deze producten vertalen ook perfect de voedseltransitie: ze bevatten nu minder zout, minder suiker, minder verpakkingsmateriaal…

Ook de koopkrachtacties hebben hun doel niet gemist, zegt Gersdorff. “Het aanbod groenten en fruit aan minder dan één euro slaat aan. We hebben nu de zesde golf prijsverlagingen achter de rug. We negotiëren volop met onze fabrikanten. Alle verlagingen die we van onze leveranciers krijgen, rekenen we door aan de consument. Koopkracht blijft de belangrijkste zorg van onze klanten. We vechten elke dag tegen de inflatie.”

Geen lege rekken

Dat leidt soms tot discussies met de merkfabrikanten. Niet dat Carrefour geen enkele prijsverhoging aanvaardt: “Olijfolie wordt duurder, chocolade ook: dat begrijpen we, geen probleem. Maar soms is er geen geloofwaardige link tussen de vraag en de realiteit. Jammer genoeg hebben we nog enkele discussies, zoals met PepsiCo, en soms moeten we dan harde beslissingen nemen. We moeten niet altijd ja knikken. Maar zo uitzonderlijk is dat niet, onze collega’s doen dat soms ook. De discussies verlopen op Europees niveau en op dit moment is er nog geen akkoord. Maar we hebben voor alle duidelijkheid meer akkoorden en contracten dan lopende discussies. En onze rekken zijn niet leeg.”

“We willen nog meer Belgische, gezonde en duurzame producten brengen”, aldus de CEO. “En we willen ook de nationale merken steunen, want zij lopen immers een serieus risico. We hebben niet alleen het grootste aanbod in huismerken, maar ook in nationale merken. We kunnen hun beste partner zijn, we theatraliseren hun innovaties in onze winkels, we geven ze zichtbaarheid, we voeren promoties… Maar ze moeten wel betaalbaar blijven, en ze moeten toegevoegde waarde bieden tegenover onze eigen merken. Vrijdag organiseren we een forum met 400 leveranciers. Dit is het juiste moment om constructief samen te werken.”

Scherpe keuzes maken

Om weer rendabel te worden, maakt Carrefour scherpere keuzes. “We hebben bepaalde activiteiten stopgezet – denk aan de Carrefour Bio-winkel of de Simply You Box – om middelen vrij te maken voor prioriteiten zoals de logistiek, digitalisering en efficiëntie. We nemen beslissingen op basis van data, niet van buikgevoel. We passen bijvoorbeeld het assortiment aan per winkel: een Express bij een school heeft een ander assortiment dan een Express bij een metrostation. We werken ook nauwer samen op groepsniveau, niet alleen voor de negotiaties maar ook op het vlak van digitalisering bijvoorbeeld. We wisselen beste praktijken uit, zo worden we sterker en gaan we sneller.”

Maar uiteindelijk moet Carrefour het verschil maken in de winkels, is de overtuiging van de topman. Om dat besef te versterken bij de medewerkers op het hoofdkantoor, bezoekt het directiecomité met enkele collega’s elke vrijdag geïntegreerde winkels en elke zaterdag de franchisés. “Dat is een grote stimulans.”

Actieplannen per winkel

“Nog niet alle geïntegreerde winkels zijn rendabel, maar we werken samen met onze sociale partners aan de beste manier om ze weer winstgevend te maken. We hebben daar onze ideeën over. Ik verkies altijd de constructieve dialoog, geen plan dat te nemen of te laten is.” Alle winkels franchiseren, zoals Delhaize, is voor Carrefour geen optie: “Het is belangrijk voor ons als franchisegever dat we onze eigen winkels hebben: als pilootwinkels, om commerciële concepten te testen en om dezelfde taal te spreken als onze franchisenemers.”

Volgen er eventueel sluitingen? “We hebben veel actieplannen winkel per winkel, met een timing. We gaan ons best doen om alles op te lossen, maar ik kan niet toelaten dat onze franchisenemers zouden moeten betalen voor de geïntegreerde winkels. Elke winkel moet zijn eigen rentabiliteit vinden. Vorig jaar zagen we in de meeste winkels een positieve trend, maar het is nog niet genoeg.”

Unieke positionering

Ook verdere expansie staat dit jaar op de planning. “We voorzien een twintigtal openingen, waarvan de meeste in de stadscentra met Express. De BuyBye-winkelautomaten rollen we verder uit, ook bij Carrefour Market. Een andere groeipiste is de verdere ontwikkeling van onze e-commerce, een derde opportuniteit is b2b: met een toegewijd team gaan we de KMO’s en de horeca bewerken. We zijn daar tot nu toe amper aanwezig, we zien het als een interessante kans. Het is een aparte wereld die we beter moeten leren kennen.”

“Carrefour is sterker dan een jaar geleden”, besluit Gersdorff. “We zijn klaar voor 2024.” Toch moet de retailer in België nog hard werken aan zijn identiteit, beseft hij. “We zijn aanwezig in alle dorpen en steden in het land. Maar als mensen enkel bij ons komen winkelen omdat we dichtbij zijn, dan is dat niet genoeg. We hebben een unieke positie in België met onze vier formaten, met onze eigen merken, onze Bonuskaart… We moeten blijven herhalen wie we zijn. Dat is cruciaal. Dat gaan we doen met een nieuwe marketingcampagne, binnenkort.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN