RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Carrefour
  • Onderwerpen InterviewMarketing
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Interview] Yannick de Bièvre (Carrefour): “We willen het leven van onze klanten verlichten”

icon
Food8 maart, 2024
  • Yannick de Bièvre, Carrefour

Een nieuwe marketingcampagne moet het merk Carrefour in België een sterkere emotionele lading bezorgen. Ze pakt uit met klanten die een zucht van verlichting slaken, wanneer ze ervaren hoe de retailer hen ontzorgt.

Identiteit versterken

Sinds enkele dagen loopt er een opvallende nieuwe televisiespot van Carrefour op de Belgische zenders. Het is de start van een nieuwe marketingcampagne die het retailmerk scherper in de markt wil zetten. “In ons strategisch plan 2026 hebben we twee belangrijke pijlers: enerzijds aanknopen met rentabiliteit, anderzijds de aantrekkelijkheid en de identiteit van Carrefour in België versterken”, vertelt marketingdirecteur Yannick de Bièvre aan RetailDetail.

“Data leren ons dat de identiteit van Carrefour niet superhelder is op de Belgische markt. Dat is te begrijpen vanuit onze historiek, met verschillende formaten die soms uit één naam en soms apart communiceerden. Er was bij ons redelijk veel verandering, terwijl onze concullega’s zeer consistent dezelfde boodschap gebracht hebben.”

Uniek ecosysteem

Welke positionering claimt Carrefour dan? “Als we met onze klanten praten, dan komen niet één, maar tientallen positieve zaken naar boven. Er zijn mensen die naar onze hypermarkten komen omdat ze daar lekkere verse vis vinden, er zijn er die naar hun lokale Express gaan omdat die op zondag opent, anderen komen naar onze supermarkten omdat die zowel nationale merken als huismerken en bioproducten verkopen. Er zit dus veel positiefs in het merk Carrefour, maar anders dan bij anderen, die één spijker hebben om op te kloppen, komen er bij ons verschillende zaken naar boven.”

Dat zou je als een zwakte kunnen zien, maar het is ook een sterkte, vindt de Bièvre: “We omarmen het ecosysteem dat Carrefour uniek maakt op de Belgische markt: én hypermarkten én supermarkten én buurtwinkels, gecombineerd met verschillende e-commerceoplossingen. We merken in onze data dat we veel omnichannelshoppers hebben binnen ons eigen netwerk: meer en meer klanten die standaard hun aankopen doen bij Market, op zondag naar Express gaan, één keer in de maand een hypermarkt bezoeken, en ondertussen nog iets via de app of de webshop bestellen. Klanten vinden het positief dat wij die verschillende formaten kunnen aanbieden.”

Zucht van verlichting

Waar het op neerkomt, is dat Carrefour zijn klanten ontzorgt: “In een samenleving waarin de druk op mensen groter is geworden – denk aan de coronapandemie, de energiecrisis, de inflatie… – willen wij het leven van onze klanten lichter maken. Je wil als klant niet hoeven nadenken: is dit wel de juiste prijs voor dat product? Zijn dit de producten die ik wil? Zijn dit de beste promo’s in de markt? Dat is onze job, wij moeten dat voor u regelen. Vanuit die emotionele belofte zijn we vertrokken.”

Carrefour communiceert dat vanuit het standpunt van een uitdager: “We zijn niet de grootste, we zijn de derde speler in de markt. Met een herkenbare, humoristische toon willen we er wat uitspringen. De boodschap ‘We willen het leven lichter maken’ hebben we vertaald in het gevoel dat onze klant krijgt als die bij ons komt winkelen: de ‘haaaaa’, de zucht van verlichting, de schouders die naar beneden vallen: ik hoef me niet druk te maken, het is geregeld door Carrefour, dat doet goed.”

In de winkels

De eerste golf van de campagne brengt al enkele concrete punten naar voor: het grootste assortiment in België, ook in bio en veggie; de promo’s; het netwerk van meer dan 500 winkels die open zijn op zondag; het Carrefour-merk waarvan klanten aangeven dat ze zowel de prijszetting als de kwaliteit waarderen. “Later dit jaar kunnen we andere punten benadrukken: e-commerce ontzorgt bijvoorbeeld ook.”

De eerste reacties na de aftrap laten veel goeds vermoeden, zegt de Bièvre. “Zo’n eerste week is altijd spannend, maar de eerste tekenen zijn positief, met goede reacties op sociale media: dat is een belangrijke indicator. Je voelt hoe het leeft binnen het bedrijf: onze 11.000 medewerkers zijn enthousiast, iedereen snapt het intern.” De campagne krijgt een verlengstuk in de winkels: “We hebben aan al onze winkels gevraagd om heel lokaal vijf zaken te definiëren waar ze op gaan werken: wat kan je doen als winkeldirecteur, kassamedewerker of verantwoordelijke groenten en fruit, om dat gevoel van ‘haaaaa’ op te wekken bij de klanten?”

Sleutelmoment

Dit is, zoals dat in marketingtermen heet, een 360°-campagne: ze loopt op tv, radio (die “haaaaa” moet je immers horen), in bioscopen, op 20 m² billboards en 2 m² affiches aan de bushokjes, en uiteraard ook online, op sociale media, videoplatformen, de Carrefour website, de app… De nieuwe invalshoek zal zeker een jaar of twee meegaan, denkt de marketingdirecteur: zoveel tijd is wel nodig vooraleer de gemiddelde mens op straat het gevoel van “haaaaa” gaat associëren met Carrefour.

Dat de campagne net nu van start gaat, in een periode die buiten de traditionele retailmomenten valt, is een bewuste keuze. “Dit is een luwere periode, die ons de kans geeft om beter op te vallen in de markt.” De investering is fors maar niet buitensporig: “Vergelijk het met een sterke eindejaarscampagne of een actie als Scanmania. We hebben twee à drie momenten in het jaar dat we echt stevig uitpakken en dit is één van die sleutelmomenten.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN