RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jef Colruyt: “Thuislevering boodschappen naar 15% aandeel”

icon
Food5 oktober, 2020

Colruyt Group denkt dat het aan huis bezorgen van boodschappen een aandeel van 10 tot 15% kan bereiken. Het proefproject in Brussel is succesvol, de retailer staat klaar om andere steden aan te pakken.

 

Meer en grotere afhaalpunten

De coronacrisis veroorzaakt een groeiende instroom van klanten die online boodschappen bestellen, ziet Jef Colruyt. Het aantal Collect&Go afhaalpunten – nu 290 – zal blijven stijgen en ze worden ook groter, vertelt hij in een interview met De Tijd. De retailer onderhandelt momenteel met de vakbonden over het klaarzetten van online bestellingen in de winkels voor en na de openingsuren.
 

De onlineshopper betaalt 5 euro voor de service en dat is eigenlijk niet genoeg, zegt de topman, maar de bereidheid om meer te betalen is niet groot. Voor het aan huis leveren van boodschappen rekent Colruyt nog eens 10 euro extra – 15 euro in totaal dus, wat neerkomt op 10% van de gemiddelde bestelling. Dat is voor een deel van het publiek blijkbaar geen drempel: “De proef in Brussel slaat aan, we kunnen uitbreiden naar andere grootsteden: Antwerpen, Gent, Namen, Luik,” aldus Jef Colruyt. Volgens hem zal thuislevering op termijn een aandeel vertegenwoordigen van 10 à 15%.

 

“Consumptiegedrag verschuift”

Momenteel realiseert Colruyt een online foodomzet van zowat 500 miljoen euro, en de dienst groeit met dubbele cijfers. Het bedrijf test ook nieuwe zakenmodellen: de groep is meerderheidsaandeelhouder van Foodbag, de leverancier van maaltijddozen, en de Cru versmarkten leveren een brunch aan huis. Sinds kort is er ook de ‘dark kitchen’ Rose Mary die maaltijden aan huis levert in Brussel. “Warme maaltijden leveren zie ik ons niet direct doen, dat is iets voor Uber Eats. Tenzij met drones of zo.”
 

Wel wil Colruyt beter gebruik maken van data om klanten te helpen met persoonlijke tips, zoals het suggereren van recepten, het samenstellen van de boodschappenlijst, het aanreiken van alternatieven bij allergieën… De topman ziet groot potentieel: “Wij gaan voor voedsel, en alles wat daarmee samenhangt: gezondheid, duurzaamheid. Als we voedingsaankopen – van de boodschappen tot bereide maaltijden – als een geheel bekijken, zien we nog heel veel kansen. Het consumptiegedrag verschuift en wij doen in al die trends mee.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN