RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo verpakt gehakt in zakken

icon
Food19 maart, 2021

Supermarktketen Jumbo vernieuwt de verpakkingen om plastic te besparen. De meest opvallende verandering: gehaktproducten komen in plastic zakken te zitten. Het moet honderdduizenden kilo’s plastic per jaar besparen.

 

20% minder verpakkingsmateriaal

Jumbo brengt dit voorjaar nieuwe verpakkingen op de markt voor onder gehakt en champignons. Net zoals concurrenten vervangt de Nederlandse retailer de blauwe bakjes voor paddenstoelen door transparante, omdat die beter te recycleren zijn, maar ook het deksel verdwijnt. In de plaats daarvan komt een topseal-afsluiting. De nieuwe champignonbakjes alleen al moet 25.000 kilogram plastic per jaar besparen. 

Nog in de versafdeling zal een papieren rol rondom bananen voor 78% minder plastic – goed voor 19.000 kilogram – zorgen, terwijl de aardappelen van het huismerk voortaan met 11% minder plastic worden verpakt. Biologische aardappelen krijgen deze lente zelfs een volledig papieren verpakking. In totaal heeft Jumbo als doelstelling om tegen 2025 minimaal 20% minder verpakkingsmateriaal te gebruiken in vergelijking met 2019.

 

Plasticverpakkingen recycleren

Het meest in het oog springend, is de nieuwe ‘flowpack’ voor gehakt. Vanaf 1 april wordt gemengd gehakt niet meer op een schaaltje maar in een plastic zak verpakt. Daardoor is voor een verpakking van 500 gram 70% minder plastic nodig. Alle gehaktproducten van de supermarktketen maken in de loop van dit jaar gefaseerd de overstap, wat zo’n 300.000 kilogram plastic per jaar moet besparen.

Ondertussen neemt Jumbo ook deel aan een pilootproject van het Plastic Pact, dat onderzoekt hoe polypropeen plastic van fossiele grondstoffen beter gerecycleerd kan worden. Het is de bedoeling dat de verpakkingen in de toekomst opnieuw ingezet kunnen worden voor voedsel.

“We onderzoeken een innovatieve sorteermethodiek van FiliGrade, waardoor sorteerinstallaties makkelijk kunnen aantonen of een verpakking een voedselverpakking is. Dit gebeurt via een digitaal watermerk (CurvCode). Via deze CurvCode kunnen de voedselverpakkingen worden gesorteerd en komt het materiaal in aanmerking voor recyclage tot nieuwe voedselverpakkingen”, legt werkgroepverantwoordelijke Roland ten Klooster van de Universiteit van Twente uit.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Bom onder onlinesupermarkten: “Gewone supermarktmedewerkers”

    De online supermarkten Picnic en Flink moeten zich in Nederland voortaan houden aan de cao voor reguliere supermarkten. Die uitspraak in hoger beroep zet het kosten- en verdienmodel van de onlinesupers op de helling.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    De uitdaging van meten in retailmedia: hoe Delhaize inzicht en impact combineert

    (publireportage) Retailmedia is allang geen “nice-to-have” meer. Toch blijft meten een uitdaging. Media Marketing Delhaize (MMD) pleit daarom voor transparante metrics en toegankelijke inzichten.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN