RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo gaat offline en online klantendata delen

icon
Food8 november, 2013

Offline en online data

Jumbo haalt heel wat klantinformatie uit de kassasystemen van zijn fysieke retailoperatie en uit de smartphones die steeds meer klanten tijdens het winkelen gebruiken, maar het bedrijf wil nu nog een stap verder gaan door ook de leveranciers te betrekken.

 

Zo gaat Jumbo onder het motto ‘kennis is macht, maar kennis delen is kracht’ actief klantendata delen met leveranciers. Aan hen dan de taak om door analyse van deze en eigen data inzicht te krijgen in de mogelijkheid om de Jumboklanten – zowel in de winkel als in de toekomst online – beter van dienst te zijn. Kennis van de klant alleen is immers maar een deel van het geheel.

 

Dat lichtte Van de Weerd afgelopen woensdag in Lelystad toe, tijdens het ‘Get on Board’-event van GS1 Nederland. Hij kondigde er het samenwerkingsproject ‘7even’ (uitspreken als ‘seven’) aan, een benaming die uiteraard verwijst naar Jumbo’s 7 Zekerheden.

 

Winkelassortiment op maat

De data-analyse van 7even moet de Jumbo-klanten meerwaarde bieden, “bijvoorbeeld door individuele winkels een eigen assortimentssamenstelling te geven die helemaal is afgestemd op de behoeften van de klanten in de lokale markt”, zegt Van de Weerd, die verwacht dat de effecten van 7even in de tweede helft van 2014 merkbaar zullen zijn op de winkelvloer.

 

“Waarom duurt het introduceren van merkartikelen en huismerken nog steeds zo lang?”, vraagt hij zich af. “We moeten veel meer proactief zijn en samen met onze leveranciers kennis delen. Alleen zo kunnen we veel sneller en beter de consument van dienst zijn. Dat is het uitgangspunt van 7even.”

 

Digitale data in plaats van kaartdata

Bij concurrenten is de klantenkaart echter een beproefd middel om snel grote hoeveelheden klantendata te genereren, iets wat bij Jumbo niet beschikbaar is. “Als je het goed aanpakt, heb je geen kaart nodig”, reageert Van de Weerd. “De technologie helpt ons. Er komen al zó veel klanten in de winkels die hun smartphones gebruiken. Bovendien genereert e-commerce ook veel data. Zo worden de klantendata heel inzichtelijk zonder dat je een traditionele klantenkaart nodig hebt.”

 

Vandaar dat Jumbo geen traditionele klantenkaart zal introduceren om extra data te genereren. “Waarom moeten klanten trouw zijn aan Jumbo?”, stelt Van de Weerd. “Jumbo moet trouw zijn aan de klant! Dan heb je geen Bonus- of wat voor klantenkaart ook nodig.”

 

Online: “concurrentiegevoelig”

Vraag blijft evenwel hoe het concreet met de voortgang van Jumbo’s online ambities staat. “Tja, dat is nog allemaal erg concurrentiegevoelige informatie”, zegt Van de Weerd. “We zijn op dit vlak nieuwkomer. Dat wil zeggen dat we weliswaar nog geen ervaring met online hebben, maar aan de andere kant kunnen we e-commerce helemaal volgens de laatste inzichten bouwen.”

 

De reden dat Jumbo lang heeft gewacht met online is begrijpelijk: “We hebben onze handen vol aan de ombouw en integratie, eerst van Super de Boer en nu van C1000″, stelt Jumbo’s commercieel directeur, “maar we zien dat online steeds belangrijker gaat worden voor de klanten. Online levensmiddelen verkopen is uiterst complex en vertegenwoordigt nog maar een fractie van de totale omzet. Maar áls het snel gaat groeien, dan zal Jumbo er zeker bij zijn.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN