RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Coca-ColaHariboJumbo
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jumbo in de clinch met Haribo en Coca-Cola

icon
Food8 januari, 2024

Ook bij Jumbo verlopen de prijsonderhandelingen met merkleveranciers bijzonder stroef. Daardoor ontbreken de snoepjes van Haribo in de rekken en dreigt ook de aanvoer van Coca-Cola stil te vallen. Mogelijk volgen nog meer merken.

Inzetten op lage prijzen

Het gaat naar verluidt hard tegen hard in de jaargesprekken tussen Jumbo en zijn grote leveranciers. De Nederlandse supermarktketen wil de prijsverhogingen van enkele merkfabrikanten niet aanvaarden, wat nu leidt tot lege plekken in de winkelrekken. Al enkele dagen zijn er in de supermarkten geen snoepjes meer te vinden van Haribo. Ook Coca-Cola zou de leveringen hebben stopgezet en enkele biermerken worden niet meer aangevuld. Bovendien ligt Jumbo in de clinch met een chipsproducent.

“Het klopt dat producten van Haribo en Coca-Cola op dit moment beperkt verkrijgbaar zijn. De gesprekken over 2024 zijn met beide leveranciers nog niet afgerond. Vanzelfsprekend is dit vervelend voor onze klanten en bieden wij hen goede alternatieven aan”, bevestigt een woordvoerder van Jumbo aan Distrifood. Heel verrassend zijn deze conflicten niet: bij het bekendmaken van de jaarcijfers vorige week zei topman Ton van Veen al dat de retailer sterker wil inzetten op lage prijzen, waarbij hij veel verwacht van de inkoopsamenwerkingen met Everest en Epic Partners.

Meer lege rekken verwacht

In de hele Europese foodretailsector is de sfeer tussen supermarktketens en merkenmultinationals momenteel erg gespannen. In december voerde Colruyt al moeilijke discussies met grote merkfabrikanten als AB InBev, Unilever en Mars, met lege rekken als gevolg. Vorige week meldde Carrefour niet akkoord te gaan met de prijsstijgingen die PepsiCo vraagt: daardoor ontbreken producten van Lays, Quaker, Pepsi, 7up en Duyvis in de rekken, zowel in Frankrijk als in België, Polen, Spanje en Italië.

Na twee jaar van hoge inflatie verzetten foodretailers zich immers heftig tegen de nieuwe prijsverhogingen die A-merken willen doorduwen. Nu verschillende grondstoffenprijzen zakken en de energieprijzen stabiliseren, eisen ze dat de consumentenprijzen weer dalen. Ze willen ook hun eigen marges herstellen, die de afgelopen jaren sterk gekrompen zijn. Fabrikanten wijzen dan weer op de sterk gestegen loonkosten en argumenteren dat ze niet alle kostenstijgingen doorrekenen. Waarnemers verwachten de komende weken nog wel meer conflicten in de sector.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN