RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online omzet Jumbo gaat door het dak, maar is nog verlieslatend

icon
Food25 februari, 2021

Door de coronacrisis ziet Jumbo een enorme stijging bij de online boodschappen, een trend die zich ook dit jaar doorzet. Maar e-commerce is nog verlieslatend: de kosten moeten omlaag, en bezorgen kan niet gratis. 

 

Extra kosten, maar geen coronaboete

Jumbo boekte vorig jaar een omzet van 9,7 miljard euro, een toename met 15%. Het brutobedrijfsresultaat (ebitda) steeg zelfs met meer dan een vijfde, en klom naar 736 miljoen euro. Die sterke groeicijfers zijn uiteraard vooral het gevolg van de coronpandemie: de horeca ging tijdelijk op slot en mensen werkten massaal thuis. Daardoor is er in de hele supermarktsector sprake van een echt corona-effect.

 

Toch zegt CFO Ton van Veen aan het FD geen extreme winsten te maken. “Ik realiseer me dat heel veel bedrijven hopen dat ze zulke cijfers hadden, maar we maken ook heel veel kosten om die extra omzet te kunnen maken.” Hij doelt dan bijvoorbeeld op het bijkomend personeel dat instaat voor de ontsmetting van winkelmandjes. In tegenstelling tot Albert Heijn wil Jumbo leveranciers die leverproblemen hebben, geen coronaboetes opleggen. “We proberen individueel tot oplossingen te komen, en dat lukt ook vrijwel altijd. Maar we vinden boetes opleggen of daarmee dreigen, zeker in deze tijd, niet gepast.’

 

Hogere bijdrage

Op de vraag welke verandering ook na de pandemie zal blijven bestaan, antwoordt van Veen zonder aarzelen de explosieve groei van de online tak. Vorig jaar groeide de opbrengsten uit e-commerce bij Jumbo met zowat de helft, tot boven de 500 miljoen euro. “En ook dit jaar groeien we hartstikke hard, met een omzet van ongeveer 15 miljoen euro per week. We verwachten dat die groei doorzet, en blijvend is.”

 

Op dit moment zijn online boodschappen voor zowat alle supermarkten verlieslatend. Daarom moeten de kosten verder omlaag, meent de financieel directeur. “Als de volumes toenemen, kun je veel efficiënter werken. Je kan bijvoorbeeld per route meer stops maken.” Jumbo zet ook in op een doorgedreven mechanisering en automatisering. Er is nu al een gemechaniseerd distributiecentrum voor winkelbeleveringen in gebruik, maar van Veen verwacht dat de volgende stap gemechaniseerde orderpicking voor consumenten zal zijn. “Dat is veel ingewikkelder: dan gaat het om één potje pindakaas of één komkommer. Daarmee kunnen de kosten per order nog verder omlaag.”

 

Maar efficiëntie alleen zal niet volstaan. Langs de andere kant zullen ook consumenten een (hogere) bijdrage moeten leveren voor de dienstverlening. “Een order verzamelen en thuis laten bezorgen, dat kan nu eenmaal niet voor niets”, klinkt het. Ten slotte wil van Veen online niet als een kanaal op zich zien, maar eerder als onderdeel van de totale propositie. “Klanten kopen nooit alleen online, maar ook in onze winkels. Zulke klanten zijn het aantrekkelijkst”, besluit de CFO.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food14 juli, 2025
    Assortiment van HEMA bij Jumbo geen succes

    De omzet van het schap met HEMA-producten in de supermarkten van Jumbo is volgens experts “veel te laag”. Omgekeerd verschijnen er geen Jumbo-producten bij de warenhuisketen, hoewel dat eerder was aangekondigd.

  • icon
    Food14 juli, 2025
    Carrefour herstructureert in Italië

    Carrefour schrapt 175 jobs op zijn Italiaanse hoofdkantoor in Milaan. De herstructurering wakkert opnieuw geruchten aan over een exit van de retailer uit het land.

  • icon
    Food14 juli, 2025
    Albert Heijn voert campagne met B Corp-merken

    Albert Heijn voert in Nederland campagne met A-merken die een B Corp-certificering hebben, om klanten aan te zetten tot bewuste aankoopkeuzes. De retailer is zelf ook B Corp gecertificeerd.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN