RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kraft Heinz probeert nieuw recept

icon
Food25 maart, 2021

Onder leiding van Miguel Patricio heeft Kraft Heinz het geweer resoluut van schouder veranderd. Waar mede-eigenaar 3G Capital in het verleden inzette op agressieve overnames, probeert de topman nu een nieuw recept door vooral de interne groei aan te zwengelen. Dat betekent vooral vernieuwde inzet op de bekende toppers.

 

Financiële storm

De Braziliaanse investeringsgroep 3G Capital lag in 2013 mee aan basis van de fusie tussen ketchupmaker Heinz en voedingsbedrijf Kraft. Vier jaar geleden trachtte het concern zelfs Unilever over te nemen, maar die poging draaide op niks uit.

 

Intussen is er veel veranderd: niet alleen viel de verkoop serieus terug, het bedrijf kwam ook in opspraak omwille van boekhoudkundige wanpraktijken en (vermeende) handel met voorkennis. Het leidde ertoe dat Kraft Heinz in 2019 voor zowat 14 miljard euro waardeverminderingen moest boeken.

 

Op dit moment bezit 3G Capital nog een belang van 17,65% in het voedingsconcern, waarmee het de op één na grootste aandeelhouder is. Via topman Patricio, die in 2019 de leiding kreeg over het bedrijf, houdt de Braziliaanse groep de touwtjes wel stevig in handen. Sinds zijn aantrede heeft Patricio de koers van Kraft Heinz wel helemaal omgegooid. Er restte hem ook nog weinig andere opties, want het concern ging gebukt onder een torenhoge schuldenberg en enkele productlanceringen waren faliekant afgelopen.

 

Oude merken promoten

Patricio verlegde de focus dan ook naar interne groei. Daarbij kwam de coronacrisis voor Kraft Heinz op het juiste moment: veel mensen moesten het voorbije jaar vooral thuis eten, waardoor de omzet van het Amerikaanse bedrijf in 2020 met 6% kon groeien. In 2019 was die nog teruggevallen met 2,2%, schrijft De Tijd.

 

Het marketingbudget gaat met 30% omhoog om de oude toppers weer onder de aandacht te brengen. Ze worden wel aangeboden als “gezondere variant”, met een lager suiker- en vetgehalte. Daardoor zouden ze ook in de smaak moeten vallen bij consumenten die die meer op hun gezondheid letten.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food11 juli, 2025
    Voormalig Albert Heijn-manager wordt tijdelijk marketingdirecteur bij Jumbo

    Jumbo heeft de gereputeerde marketingconsultant René Repko aangetrokken als marketingdirecteur ad interim na het onverwachte vertrek van Jorieke de Vries, die pas twee jaar geleden overkwam van Lidl.

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Duitse bioketen Alnatura verlaat Zwitserland

    Alnatura sluit tegen het eind van het jaar alle 25 winkels in Zwitserland. De Duitse keten van biologische supermarkten kon geen nieuwe franchisenemer vinden, nadat Migros de overeenkomst opzegde. Merk verdwijnt niet Sinds 2012 had Alnatura een franchiseovereenkomst met de Zwitserse marktleider, maar die liet eerder dit jaar weten dat hij het...

  • icon
    Food11 juli, 2025
    Hoe Dia 300 supermarkten wil openen tegen 2029

    Het nieuwe strategische plan van Dia werpt de eerste vruchten af. De Spaanse supermarktketen wil 300 extra winkels tegen 2029, waarvan er vorig semester al 45 de deuren openden. Ook online is er dubbelcijferige groei.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN