RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kwartaalresultaat Ahold onder druk door investeringen in (online) omzet

icon
Food27 mei, 2015

Ahold optimistisch, analisten hadden meer verwacht

Zowel in de belangrijke Amerikaanse markt als online bouwt Ahold aan haar marktpositie. Vandaar ook dat de retailer positief is gestemd over de prestaties in het eerste kwartaal van dit jaar, ondanks de druk op de resultaten. De kwartaalomzet groeide met bijna 15% naar 11,3 miljard euro, met name door valuta-effecten. Tegen constante wisselkoersen komt de omzetstijging uit op 1,4%, en exclusief benzineverkopen groeit de omzet met 3,1%.

“Deze positieve beweging, ondanks de ongunstige timing van Pasen, stemt ons optimistisch”, zegt CEO Dick Boer in een persverklaring. “Ook in het eerste kwartaal hebben we weer ingespeeld op de veranderende behoeften van onze klanten door verder te investeren in ons prijsaanbod, door onze assortimenten uit te breiden en te verbeteren, door ons winkelnetwerk te vergroten, nieuwe formules te introduceren en ons toonaangevende online-aanbod te versterken.”

 

De winstcijfers van Ahold vallen echter lager uit dan de analisten verwachtten. De nettowinst uit voortgezette activiteiten daalde met 10,2% tot 211 miljoen euro. Dat is veel leger dan de ruim 257 miljoen euro die analisten hadden voorzien. De totale nettowinst van Ahold steeg fors, maar dat was voornamelijk het gevolg van het feit dat Ahold in het eerste kwartaal van 2014 een eenmalige last van 180 miljoen euro moest noteren.

 

Het bedrijfsresultaat daalde in het eerste kwartaal van 2015 met bijna 9% tot 346 miljoen euro. Volgens Ahold was dat vooral het gevolg van hogere herstructureringskosten en aanverwante kosten door een herstructurering van de stafafdelingen van Ahold USA, en de acquisitie en integratie van 49 SPAR-winkels in Tsjechië.

 

Margedruk in de VS en in Nederland

In de VS was de netto-omzet tegen constante wisselkoersen en exclusief benzineverkopen 0,4% hoger dan in het eerste kwartaal van 2014. Ook op identiek niveau groeide deze omzet minimaal, met 0,1%. De onderliggende operationele marge daalde met 0,2 procentpunt vanwege de duurdere inkoop en het besluit van Ahold USA om deze kostenstijging niet aan de klanten door te berekenen. Om de marge in de VS te versterken, blijft Ahold USA gericht op het vergroten va de penetratie van de huismerkproducten.

 

In Nederland noteerde Ahold in het eerste kwartaal een 5,7% hogere omzet, naar een niveau van ruim 3,7 miljard euro. De identieke omzet groeide met 2,5%. Een opsteker, want in het eerste kwartaal van 2014 daalde de identieke omzet van Ahold in Nederland nog met 1,4%. De operationele marge daalde echter met 0,6 procentpunt tot 4,4% (volgens Ahold door de hogere kosten van de spaaractie met kristalglas en hogere pensioenkosten) en het onderliggende bedrijfsresultaat daalde met 6,7% naar 166 miljoen euro.

 

Ahold investeert verder in online

Online gaat het goed met Ahold, dat zowel bij Bol.com en Albert Heijn online (ah.nl) een omzetgroei van meer dan 20% realiseerde. In België groeide het aantal winkels van Albert Heijn tot 30 en ook daar groeide de omzet volgens Ahold sterk. Maar over de fusiegesprekken met Delhaize wil Ahold niets kwijt. “Ons doel is groeien naar 50 winkels in België. Dat is onze officiële doelstelling in België”, aldus Boer in zijn antwoord op een analist die vanochtend tijdens de telefonische analistensessie naar de discussies met Delhaize informeerde.

 

De extra investeringen in online die Ahold in het kader van haar omnichannelstrategie doet, heeft de marge in Nederland met 0,1% verlaagd ten opzichte van vorig jaar, zo stelt Ahold. Voor heel 2015 verwachten Ahold een versnelling van de investeringen in haar online-activiteiten, die een drukkend effect zullen hebben op de marge in 2015. Hierdoor zal de marge over 2015 zo’n 25 basispunten lager uitvallen.

 

Komen daar nog de hogere pensioenkosten bij, dan verwacht Ahold dat dit de Nederlandse marge verder onder druk zal zetten, tot in totaal zo’n 40 tot 50 basispunten onder het niveau van 2014.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN