RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Boodschappen bezorgen blijft verlieslatend

icon
Food11 oktober, 2016

De online verkoop van voeding stijgt overal ter wereld zienderogen, maar supermarken verliezen handenvol geld met het aan huis leveren van boodschappen. Is er een uitweg? 

15% groei

Volgens een recent rapport van Kantar Worldpanel groeide de online verkoop van FMCG-producten tussen juni 2015 en juni 2016 met 15% en is online nu goed voor gemiddeld 4,4% van de foodmarkt. Tegen 2025 zou online zo’n 9% van de FMCG-markt vertegenwoordigen, of een omzet van 150 miljard dollar wereldwijd. 

Wel zijn er erg grote regionale verschillen: in Zuid-Korea haalt online al een marktaandeel van 16,6%. Andere topmarkten zijn Japan (7,2%), het VK (6,9%), Frankrijk (5,3%), Taiwan (5,2%) en China (4,2%). Het gekke is dat er niet meteen een correlatie te vinden is tussen internetpenetratie en online omzet: bij de achterblijvers vinden we zowel mature markten (de VS, Duitsland) als groeimarkten (Brazilië).

 

Kantar Worldpanel adviseert retailers en merken dan ook om te vechten voor hun plek op het boodschappenlijstje van de e-shopper. 55% van de online kopers bestelt steeds dezelfde merken bij dezelfde retailer, snel een ‘top of mind’ positie veroveren is dus de boodschap. Maar niet iedereen is het eens met deze analyse…

 

Stijgende kosten

Het lijkt er namelijk op dat foodretailers zich erg onbezonnen smijten in een race om online marktaandeel. Om meer klanten aan te trekken, beloven heel wat ketens steeds kortere levertermijnen en vragen ze hiervoor steeds lagere bijdragen, terwijl de kosten uit de pan swingen. Ze hopen dat de business winstgevend zal worden zodra online grotere volumes vertegenwoordigt. Maar is dat terecht? 

 

Volgens retailconsultant Dan Murphy van Kurt Salmon maken ze zichzelf wat wijs. Hij berekende dat de grote Britse supermarktketens tussen de 5 en de 7 pond verliezen op élke levering. “En hoe meer bestellingen ze aantrekken, hoe meer geld ze verliezen.” Volgens hem kan de winstgevendheid van thuislevering nooit hetzelfde peil bereiken als dat van klanten die de supermarkt bezoeken, tenzij de bezorgbijdragen gevoelig zouden stijgen.

 

Inefficiënt model

Eén van de redenen voor de hoge kosten van boodschappen bezorgen, is de gebrekkige logistiek achter het model. Zo’n 90% van de online bestellingen bij de grote vier supermarktketens in Groot-Brittannië wordt nog handmatig in de winkels geprepareerd. Dat proces is hoogst inefficiënt, omdat supermarkten niet ontworpen zijn voor orderpicking, wel om shoppers naar elke hoek van de winkel te lokken… 

Bovendien weigeren supermarkten om het probleem onder ogen te zien. De werkelijke kosten van boodschappen bezorgen zitten vaak verborgen tussen verschillende departementen en worden daardoor niet correct toegewezen aan de e-commerceoperaties. 

 

Met dank aan Amazon

De komst van Amazon Fresh maakt alles nog erger: Amazon hoeft geen winst te maken op zijn bezorgdienst, omdat het geld verdient met andere diensten. In de VS verlaagt de e-commercegigant nu zelfs nog de prijzen voor Amazon Fresh-leveringen. 

De vraag is dus of het voor foodretailers überhaupt nog mogelijk is om uit die verliesmakende vicieuze cirkel te geraken? En zouden ze bij Delhaize wél goed gerekend hebben, toen ze de bezorgbijdrage vastlegden op 9,95 euro? We zijn benieuwd…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN