RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Boodschappen bezorgen blijft verlieslatend

icon
Food11 oktober, 2016

De online verkoop van voeding stijgt overal ter wereld zienderogen, maar supermarken verliezen handenvol geld met het aan huis leveren van boodschappen. Is er een uitweg? 

15% groei

Volgens een recent rapport van Kantar Worldpanel groeide de online verkoop van FMCG-producten tussen juni 2015 en juni 2016 met 15% en is online nu goed voor gemiddeld 4,4% van de foodmarkt. Tegen 2025 zou online zo’n 9% van de FMCG-markt vertegenwoordigen, of een omzet van 150 miljard dollar wereldwijd. 

Wel zijn er erg grote regionale verschillen: in Zuid-Korea haalt online al een marktaandeel van 16,6%. Andere topmarkten zijn Japan (7,2%), het VK (6,9%), Frankrijk (5,3%), Taiwan (5,2%) en China (4,2%). Het gekke is dat er niet meteen een correlatie te vinden is tussen internetpenetratie en online omzet: bij de achterblijvers vinden we zowel mature markten (de VS, Duitsland) als groeimarkten (Brazilië).

 

Kantar Worldpanel adviseert retailers en merken dan ook om te vechten voor hun plek op het boodschappenlijstje van de e-shopper. 55% van de online kopers bestelt steeds dezelfde merken bij dezelfde retailer, snel een ‘top of mind’ positie veroveren is dus de boodschap. Maar niet iedereen is het eens met deze analyse…

 

Stijgende kosten

Het lijkt er namelijk op dat foodretailers zich erg onbezonnen smijten in een race om online marktaandeel. Om meer klanten aan te trekken, beloven heel wat ketens steeds kortere levertermijnen en vragen ze hiervoor steeds lagere bijdragen, terwijl de kosten uit de pan swingen. Ze hopen dat de business winstgevend zal worden zodra online grotere volumes vertegenwoordigt. Maar is dat terecht? 

 

Volgens retailconsultant Dan Murphy van Kurt Salmon maken ze zichzelf wat wijs. Hij berekende dat de grote Britse supermarktketens tussen de 5 en de 7 pond verliezen op élke levering. “En hoe meer bestellingen ze aantrekken, hoe meer geld ze verliezen.” Volgens hem kan de winstgevendheid van thuislevering nooit hetzelfde peil bereiken als dat van klanten die de supermarkt bezoeken, tenzij de bezorgbijdragen gevoelig zouden stijgen.

 

Inefficiënt model

Eén van de redenen voor de hoge kosten van boodschappen bezorgen, is de gebrekkige logistiek achter het model. Zo’n 90% van de online bestellingen bij de grote vier supermarktketens in Groot-Brittannië wordt nog handmatig in de winkels geprepareerd. Dat proces is hoogst inefficiënt, omdat supermarkten niet ontworpen zijn voor orderpicking, wel om shoppers naar elke hoek van de winkel te lokken… 

Bovendien weigeren supermarkten om het probleem onder ogen te zien. De werkelijke kosten van boodschappen bezorgen zitten vaak verborgen tussen verschillende departementen en worden daardoor niet correct toegewezen aan de e-commerceoperaties. 

 

Met dank aan Amazon

De komst van Amazon Fresh maakt alles nog erger: Amazon hoeft geen winst te maken op zijn bezorgdienst, omdat het geld verdient met andere diensten. In de VS verlaagt de e-commercegigant nu zelfs nog de prijzen voor Amazon Fresh-leveringen. 

De vraag is dus of het voor foodretailers überhaupt nog mogelijk is om uit die verliesmakende vicieuze cirkel te geraken? En zouden ze bij Delhaize wél goed gerekend hebben, toen ze de bezorgbijdrage vastlegden op 9,95 euro? We zijn benieuwd…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 juni, 2025
    Festivalkoorts treft ook Belgische supermarkten

    Nu grote zomerfestivals als Graspop, Rock Werchter, Dour en Tomorrowland voor de deur staan, hopen Colruyt, Albert Heijn en Carrefour elk op hun manier in de gunst te komen van de festivalgangers.

  • icon
    Food16 juni, 2025
    Beperkte vakbondsacties houden aan bij Lidl

    In enkele Waalse supermarkten van Lidl houden de vakbonden opnieuw protestacties. De acties zijn een gevolg van mislukt overleg met de directie rond de werkdruk in de winkels.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN