RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lancering bonuskaart Albert Heijn draait in de soep

icon
Food22 oktober, 2013

Overrompeling van de website

Volgens Albert Heijn werd de website overrompeld, waardoor die het verkeer niet aankon en op zijn best bijzonder traag werkte, maar voor veel mensen gewoon helemaal niet. Blijkbaar wilden heel veel klanten niet het risico lopen om bepaalde aanbiedingen mis te lopen en was er dus volgens Albert Heijn een stormloop op de registratiesite.

 

Daardoor slaagden heel veel klanten er niet in om hun nieuwe bonuskaart te activeren. Veel klanten vroegen zich dan ook af of Albert Heijn wel voldoende voorbereid was op de lancering van de nieuwe bonuskaart.

 

Klacht omtrent privacy

Albert Heijn wilde eigenlijk vorig jaar al een nieuwe bonuskaart lanceren om doelgerichte aanbiedingen te doen, gebaseerd op het koopgedrag van de klant. Een klacht van privacywaakhond College Bescherming Persoonsgegevens zorgde echter voor vertraging bij de lancering. Volgens hen werden klanten niet specifiek gevraagd of hun gegevens mochten gebruikt worden voor de nieuwe service.

 

Bovendien was het te gemakkelijk om aankopen van anderen online te bekijken, een probleem dat Ahold nu heeft opgelost met de online registratie van de kaart, waarbij klanten verplicht naam en geboortedatum moeten ingeven. Een anonieme bonuskaart is nog steeds mogelijk, maar dan kan de klant niet profiteren van persoonlijke aanbiedingen. In andere landen bestaan dit soort persoonlijke klantenkaarten al langer, maar in Nederland is Albert Heijn de eerste supermarkt die er mee op de proppen komt.

 

Nieuw bonuskaart vooral voordeel voor Albert Heijn?

De bonuskaart zelf krijgt ook al de nodige kritiek te verwerken. Zo zegt supermarktexpert Gerard Rutte aan BNR Nieuwsradio dat hij “teleurgesteld is in het innovatieve gehalte“. “Ik had er iets meer van verwacht. Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat de bonuspas niet op de smartphone staat en je je smartphone niet kan gebruiken in de winkel om boodschappen te scannen en af te rekenen”, aldus Rutte.

Volgens onderzoek van marktonderzoekbureau The Choice en de Stichting voor Reclame- en Marketingonderwijs zal de nieuwe bonuskaart er ook voor zorgen dat Albert Heijn vaker het bonusvoordeel voor de klant toch in eigen zak zal kunnen houden. Het onderzoek geeft aan dat tien procent van de klanten van Albert Heijn geen bonuskaart heeft en dat 43 procent ze wel eens vergeet.


57 procent van de klanten zonder bonuskaart – vergeten of gewoon geen – probeert via omwegen om toch nog het voordeel te krijgen. Dat zal met de invoering van de nieuwe bonuskaart meer tegengegaan worden, “om er voor te zorgen dat de data die Albert Heijn verzamelt correcter is”. Tot nog toe ging het om 34 miljoen bezoeken per jaar waar de klant een hogere prijs betaalt voor zijn producten, maar bij de vernieuwde bonuskaart zou dat aantal stijgen tot 60 miljoen en afhankelijk van een aantal factoren zelfs tot 67 miljoen.

 

“Albert Heijn straft trouwe klanten”

Marketingspecialist Max Kohnstamm vindt dat Albert Heijn zo haar klanten straft: “Een trouwe klant die al vele jaren iedere week alle boodschappen bij Albert Heijn doet maar nu een keer de bonuskaart vergeet, betaalt als trouwe klant voor dezelfde producten een hogere prijs dan de disloyale klant die één keer per jaar bij AH komt en wel een bonuskaart bij zich heeft. Deze situatie toont aan dat de huidige bonuskaart geen loyaliteitskaart is, maar een kortingskaart waarbij vooral AH zelf van de korting profiteert”, zegt hij.

 

In een reactie hierop zegt Anoeskja Aspeslagh, woordvoerster van Albert Heijn, dat klanten ook zonder bonuskaart nog recht op de korting hebben. “De caissière heeft een zogenoemde masterbonuskaart en kan daarmee het voordeel aan de klant blijven geven. Dat geldt niet voor het persoonlijke voordeel, maar wij gaan ervan uit dat klanten die geen bonuskaart willen geen behoefte hebben aan die persoonlijke aanbiedingen. De klant heeft de keuze”, vertelt ze aan Distrifood.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN