RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Beyond Burger verschijnt in vleesafdeling bij Delhaize en Albert Heijn

icon
Food24 april, 2019

De plantaardige burger van het Californische Beyond Meat verschijnt nu ook in de Belgische en Nederlandse supermarkt. Het product mikt in de eerste plaats op vleeseters en dringt aan op een plek in de slagerij. Net nu maakt het bedrijf ook bekend dat het naar de beurs trekt.

 

Plantaardig en allergenenvrij

De Beyond Burger levert naar eigen zeggen de sappige smaakervaring van rundvlees, maar komt met de gezondheids- en milieuvoordelen van plantaardige voeding. De burger bevat als eerste volstrekt geen allergenen: geen gluten, soja of genetisch gemodificeerde organismen. Hij wordt gemaakt van eenvoudige verse plantaardige ingrediënten: erwten zorgen voor de eiwitten, rode bieten voorzien de burger van de vlezige rode tint, kokosolie en aardappelzetmeel zorgen voor de ‘bite’ en de sappigheid. 

 

In de Benelux worden de producten van Beyond Meat gecommercialiseerd door vleesspecialist Zandbergen World’s Finest Meat. “Wij zien onszelf niet langer als een vleesbedrijf, wel als een proteïnebedrijf,” aldus productmanager Willem Spigt. De Beyond Burger was in de Benelux al verkrijgbaar bij horecaketens als Greenway en Ellis Gourmet Burger, maar ligt vanaf 25 april ook in vijf testwinkels bij Delhaize en vanaf 29 april bij Albert Heijn, tegen een adviesprijs van 5,99 euro.

 

Beursgang

Niet toevallig werd de Beyond Burger ontwikkeld in Silicon Valley: producent Beyond Meat profileert zich als een technologiebedrijf en kan rekenen op de financiële steun van beroemde investeerders als Bill Gates en Leonardo DiCaprio, maar ook van Amerika’s grootste vleesproducent Tyson Foods. Het product mikt op vleeseters en flexitariërs, en wil in de supermarkt dan ook liefst in het vleesschap liggen, naast de rundsburgers. “Veganisten vertegenwoordigen nergens meer dan 5% van de bevolking, maar wij zien voor plantaardig vlees een potentieel marktaandeel van zeker 15%,” zegt internationaal verkoopdirecteur Ihab Leheta. “In de VS zijn 93% van onze kopers vleeseters. Eigenlijk is dit vlees, maar dan gemaakt van planten.” Het bedrijf heeft intussen ook al plantaardige worsten en plantaardig gehakt ontwikkeld. 

 

Beyond Meat werd opgericht in 2009, is actief in 15 landen en realiseerde vorig jaar een omzet van 78 miljoen euro. Het bedrijf maakte nog geen winst, maar trekt nu al naar de beurs om zo een bijkomende 184 miljoen dollar op te halen (160 miljoen euro). De beoogde beursgang zou Beyond Meat op een miljard waarderen.

 

Concurrentie

Het krijgt wel stevige concurrentie, want dit is niet de enige grote lancering in de categorie van de vleesalternatieven: volgende week presenteert Nestlé zijn Incredible Burger, het antwoord op de Beyond Burger. Dat product komt in de Benelux onder het merk Garden Gourmet op de markt. De burger wordt gemaakt van natuurlijke eiwitten uit soja en tarwe, en maakt naar verluidt het sissend geluid van een klassieke burger tijdens het bakken.

 

Bovendien lanceert ook Greenway een plantaardige burger die qua ingrediënten grote gelijkenissen vertoont met de Beyond Burger: hij is gemaakt van erwten, rode biet, ui, koolzaad en zonnebloemolie. Deze burger wordt dagelijks vers geproduceerd in een atelier in Diest (Vlaams-Brabant) en is daarmee 100% Belgisch. Hij zal bij Delhaize in de vleesafdeling te vinden zijn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN