RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Anti-olijfolie" Nutri-Score verdeelt Europa

icon
Food3 september, 2020

De Italianen voelen zich gediscrimineerd door de Nutri-Score: het gezondheidslabel zou hun typische lekkernijen benadelen. Ondertussen vindt het label nochtans internationaal opgang. 

 

Een pik op olijfolie

De Europese Commissie overweegt de verplichte invoering van de Nutri-Score op voedselverpakkingen, maar dat is niet naar de zin van de Italianen. De Italiaanse ministerraad gaat het gevecht aan met het voedingslabel, dat een score van A tot E toekent aan etenswaren. Enkele typische producten uit het land, zoals olijfolie en Parmezaanse kaas, zouden door het systeem (onterecht) afgestraft worden, vrezen ze. Vooral dat olijfolie een oranje D zou krijgen, doet pijn.

 

In plaats daarvan stelt Italië het label Nutrinform voor, dat geen algemene score geeft maar producten beoordeelt op afzonderlijke voedingswaarden zoals suiker-, zout- of vetgehalte. Hoewel de Europese Consumentenorganisatie benadrukt dat een mediterraan dieet net wel goed past bij de Nutri-Score, hebben ook de Grieken hun steun toegezegd aan het alternatief. 

 

De tegenstanders krijgen ook versterking van de Europese lobby van de landbouwers en van Roemenië, met het argument dan een algemene beoordeling misleidend en al te kort door de bocht is. Bijgevolg heeft de Europese Commissie Italië eind juli groen licht gegeven om hun Nutrinform-labels vrijwillig te hanteren.

 

West-Europa gaat wel overstag

Elders in Europa overwegen nochtans steeds meer landen de Nutri-Score. Naar het voorbeeld van België en Frankrijk voert Duitsland de voedingslabels dit najaar in. De beslissing om in te stappen, viel in oktober vorig jaar, maar werd pas in augustus omgezet in een wet. Ook Spanje en Portugal gebruiken het systeem al.

 

In het Verenigd Koninkrijk wordt het debat volop gevoerd. Consumentenorganisaties en grote producenten als Danone en Nestlé pleiten zelf voor het systeem, dat in het Verenigd Koninkrijk de huidige verkeerslicht-logo’s zou vervangen. Binnen de strijd tegen obesitas die premier Johnson recent aankondigde, wordt momenteel onderzocht welke van de twee systemen de voorkeur geniet.

 

Nederland heeft zijn keuze al gemaakt en wil voor de Nutri-Score gaan, maar zet daar wel een voorwaarde tegenover: de Nutri-Score moet nog worden aangepast aan de Nederlandse voedingsrichtlijnen, waarmee de scores op dit moment niet altijd overeenkomen. Pas wanneer dat het geval is – naar verwachting na een internationale wetenschappelijke evaluatie halverwege 2021 – mogen de logo’s in Nederland wettelijk worden ingevoerd.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN