RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Biowebshop Kazidomi dit jaar klimaatneutraal

icon
Food19 mei, 2021

Kazidomi, een Belgische webshop die zich specialiseert in biologische en ecologische kruidenierswaren, bereikt dit jaar klimaatneutraliteit. Tegen 2022 wil de e-commercespeler ook de CO2-uitstoot van elke bestelling verminderen.

 

16.000 geredde bomen

Tussen nu en 2022 wil Kazidomi de hoeveelheid CO2-uitstoot bij elke bestelling met 10% verminderen. Die doelstelling maakt deel uit van het streven naar klimaatneutraliteit van de Belgische webshop. Met een aanbod dat zich al specialiseert in duurzame en gezonde kruidenierswaren, gaat de onlinespeler voor “een versnelde transitie naar meer verantwoorde consumptiemodi”. 

“We hebben een punt bereikt waarbij onze manier van leven een ondraaglijke last is geworden voor zowel onze gezondheid als onze planeet, terwijl er alternatieven bestaan. Bij Kazidomi willen we écht een rol opnemen om één en ander in beweging te brengen”, zegt medeoprichtster Emna Everard. Zo probeert de webshop afval te beperken door versnipperd recuperatiekarton te gebruiken in plaats van noppenfolie, biologische en industrieel composteerbare bulkverpakkingen en plakband gemaakt van gerecycleerde aardappelschillen.

Toch heeft de webshop nog een koolstofuitstoot van naar schatting 214 ton CO2 per jaar, en daar moet verandering in komen. De scale-up gaat nu voor een drieledige koolstofneutrale strategie, die bestaat uit identificeren, verminderen en compenseren. Om de niet-verlaagbare uitstoot te compenseren, financiert Kazidomi vanaf dit jaar twee koolstofafvangprojecten: eentje rond duurzame landbouw en bosbehoud in Zambia, en een ander rond herbebossing in Guatemala. “De beide programma’s vertegenwoordigen het equivalent van 16.000 geredde bomen. Met deze bijdragen compenseren wij al onze CO2-uitstoot voor 2020”, aldus Everard.

 

Criterium voor leveranciers

Op termijn wil het bedrijf ook een negatieve koolstofuitstoot bereiken, door steeds meer te investeren in reductieprojecten. Het impliceert dat ook de leveranciers van Kazidomi in het verhaal betrokken worden: vanaf dit jaar zal de CO2-voetdruk van leveranciers geleidelijk aan mee worden genomen als selectiecriterium, naast nul-afval, de keuze voor ingrediënten van natuurlijke oorsprong en voor milieuverantwoorde verpakkingen.

“We zullen aan de klant ook voorstellen de CO2-uitstoot van hun bestelling te compenseren op het moment van de betaling. De ingezamelde gelden worden vervolgens geïnvesteerd in projecten die de klimaatopwarming bestrijden, zoals de bosbescherming”, voegt medeoprichter Alain Etienne tot slot toe.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food14 augustus, 2025
    Ondanks sombere consument verwacht Carlsberg meer winst

    Net als sectorgenoten AB InBev en Heineken ziet Carlsberg de volumes terugvallen nu consumenten afgeschrikt worden door prijsverhogingen en steeds vaker alcohol afzweren. Toch verwacht de brouwer meer winst.

  • icon
    Food14 augustus, 2025
    Groei bereide maaltijden blijft achter bij HelloFresh

    Ondanks hoge verwachtingen levert de afdeling bereide maaltijden bij HelloFresh nog niet de verhoopte groei. Het bedrijf ziet de omzet verder afkalven door een focus op minder, maar betere klanten.

  • icon
    Food14 augustus, 2025
    Hoe Amazon de Amerikaanse boodschappenmarkt wil openbreken

    Tegen eind dit jaar kunnen Amazon Prime-leden in liefst 2300 Amerikaanse steden verse voeding aan huis bezorgd krijgen op de dag van de bestelling. De retailer gaat zo frontaal de concurrentie aan met Walmart, Kroger en Instacart.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Elektro24 juli, 2025
    MediaMarkt bevestigt “vergevorderde” overnamegesprekken met JD.com
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Met eerste non-foodwinkel gaat Lidl de strijd aan met Action en TEDi
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN