RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lekkerland Nederland bereikt omslag naar meer omzet en klanten

icon
Food4 mei, 2016

Lekkerland Nederland bereikte vorig jaar een omslag naar meer omzet en klanten: de omzet steeg met 4,4% tot 2.413,3 miljoen euro. De omzet van de Lekkerland Groep in Europa klom vorig jaar met 4,2% tot 12.484,4 miljoen euro.

Eerste resultaat van Convenience 2020

‘’We zijn trots op de financiële resultaten over 2015,” zegt countrymanager Henk-Jan Peterse: “Dit is een eerste resultaat van de implementatie van onze Convenience 2020-strategie. Zoals we vorig jaar in onze prognoses verklaarden, staan we nog maar aan het begin van een lange-termijn-heroriëntatie.”

 

Lekkerland ontwikkelde dit transformatieprogramma voor Nederland om verdere groei te bevorderen en kosten terug te dringen. Tot dusver zijn hiervoor ongeveer vijftig grote en kleinere projecten vastgesteld, vergelijkbaar met de activiteiten in andere landen waar de Lekkerland Groep actief is. In Duitsland wordt al een dergelijk transformatieprogramma uitgevoerd, en later dit jaar starten deze in België en Oostenrijk. Lekkerland kreeg in Duitsland tevens een nieuwe managementstructuur die voor meer flexibiliteit en wendbaarheid moet zorgen.

 

Meer omzet in Eruopa

Alle belangrijke indicatoren voor Europa gingen omhoog: de Europese omzet van de Lekkerland Groep klom vorig jaar met 4,2 % tot 12.484,4 miljoen euro, de brutomarge steeg met 23,8 miljoen euro tot 595,8 miljoen euro en de verdere optimalisatie van de kosten verbeterde de EBIT met 12,9 miljoen euro tot 66,5 miljoen euro. De Duitse inkomsten stegen ten opzichte van 2014 met 3,2% tot 7.682,9 miljoen euro, in de rest van West-Europa was de omzetgroei sterker met een stijging van 5,7% tot 4.801,5 miljoen euro.

 

De omzet van de productgroep rookwaren steeg met 4,0% tot 9.939,7 miljoen euro, die in food/non-food groeide met 4,6% tot 2.433,5 miljoen euro en die in ontvangen provisies op beltegoeden en cadeaukaarten (E-VA)/ diverse producten groeide met 5,1% tot 111,2 miljoen euro. In het distributiekanaal systeemklanten groeide de totale omzet in Europa in 2015 met 6,5% tot 4.112,6 miljoen euro, het tankstationkanaal genereerde een omzetstijging van 4,2% tot 6.372,2 miljoen euro) en het distributiekanaal regionale klanten stagneerde met een omzet van 1.999,6 miljoen euro.

 

“Uit de jaarcijfers van 2015 blijkt dat we op de juiste weg zijn en dat de eerste successen nu zichtbaar worden”, zegt CEO Michael Hoffmann: “Met de Convenience 2020-strategie waarborgen we het huidige en toekomstige succes van Lekkerland – en daarmee ook het succes van onze klanten.”

 

Meer klanten en nieuwe diensten

De leverancier van gemaksconsumptie voor onderweg kon in alle landen meer klanten trekken: zo werd in Duitsland Starbucks afnemer van Lekkerland. Een aantal contracten met bestaande klanten werd verlengd, zoals met de Westfalen Group in Duitsland en de Spaanse restaurantketen Zena Group. In Zwitserland is het aantal klanten uitgebreid met de overname van concurrent Contadis, die vorig jaar is afgerond.

 

Lekkerland blijft zich inzetten als aanbieder van full-serviceconcepten voor kanalen in de gemaksconsumptie voor mensen onderweg. De onderneming zette vorig jaar nieuwe diensten op om in te spelen op veranderende klantbehoeften: dit zijn onder meer een “360o fitnesstest” voor shops, nieuwe koffie- en bistroconcepten, verbeterde functionaliteiten van de webshops, het SO/OK eigen-merkenconcept en nieuwe innovatieve elektronische waardeproducten.

 

Op logistiek gebied investeerde Lekkerland in een nieuw magazijn in Duitsland, dat momenteel in gebruik wordt genomen, en in een magazijn in Spanje. Ook bedrijfs- en IT-processen binnen de hele groep werden verder geharmoniseerd.  

 

Winstgevende groei houdt aan

De transformatie speelt ook dit jaar belangrijke rol binnen Lekkerland, dat voor het boekjaar 2016 een lichte stijging van de omzet en de brutomarge verwacht ten opzichte van 2015, plus een gematigde toename van de EBIT en de EBITDA. “We hebben in 2015 significante vooruitgang geboekt bij het verwezenlijken van onze doelstelling om de voorkeurspartner te worden op aspecten van de convenience business,” merkt Michael Hoffmann op. “Daarom zien we de toekomst met vertrouwen tegemoet en zullen we onze lijn van de heroriëntatie consistent blijven volgen.”

 

Lekkerland is een multinationale partner voor winkelformules die gemaksconsumptie voor mensen onderweg bieden: hiertoe behoren winkels bij tankstations, kiosken, gemakswinkels, fastfoodketens, tabaksspeciaalzaken, dranken- en levensmiddelenwinkels, warenhuizen, bakkerijen en kantines. Meer dan 90.000 verkooppunten in zes Europese landen ontvangen een breed productaanbod met rookwaren, food-to-go, non-foodproducten, dranken, beltegoeden en cadeaukaarten en dergelijke.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN