RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Maaltijdboxen knabbelen aan supermarktomzet

icon
Food1 juni, 2021

Sinds de eerste lockdown kennen maaltijdboxen ook in België een explosieve groei: ze snoepen nu al 2,4% van de supermarktomzet af. Colruyt heeft het minst te lijden onder de concurrentie van HelloFresh & co, Carrefour het meest.

 

62 euro per week

De coronapandemie heeft een enorme groei veroorzaakt in de verkoop van maaltijdboxen. Grand View Research raamt de wereldwijde markt voor maaltijdboxen in 2020 op 8,5 miljard euro. Dat wordt 10,5 miljard in 2021 en zelfs 22,5 miljard euro tegen 2028. Ook in België nam de verkoop sterk toe: vorig jaar groeiden de bestedingen met wel 111% en dat gaat ten koste van de supermarktomzet, blijkt uit een analyse van banking app Cake.

 

9,8% van de Cake-gebruikers kocht in 2020 minstens één maaltijdbox. Dat is een verdubbeling tegenover 2019 (4,6%). En die groei valt niet stil: in het eerste kwartaal van 2021 verdrievoudigde het aantal gebruikers van maaltijdboxen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2019. Ze besteden gemiddeld 62 euro per week. Per maand noteert Cake 2,7 transacties per gebruiker. Klanten van Foodbag besteden 106 euro per maand, die van HelloFresh 100 euro en die van Mealhero 82 euro.

 

HelloFresh verliest marktaandeel

Uiteraard veroorzaakte de coronacrisis een groeispurt: de curve begon sterk te stijgen bij het begin van de eerste lockdown, in maart 2020. Er was een lichte terugval tijdens de zomermaanden en ook in de eindejaarsperiode. Consumenten vertrouwden dus niet op maaltijdboxen voor hun kerstmenu, maar vanaf januari 2021 zet de groei zich wel verder door.

 

Nu er steeds meer nieuwe spelers op de markt verschijnen, ziet marktleider HelloFresh zijn aandeel licht afnemen. Met een marktaandeel van 51,8% blijft het wel veruit de grootste speler. Het Belgische Foodbag volgt op de tweede plaats met een marktaandeel van 21,7%. De rest van de markt wordt ingenomen door 15gram (8,3%), Mealhero (6,4%), Simply You Box (4,3%), eFarmz (4%), en Ekomenu (2,4%). In vergelijking met een jaar eerder valt de sterke groei van de Belgische start-up Mealhero op: ze stijgen in een jaar tijd van 3,6% (maart 2020) naar 6,4% marktaandeel.

 

Cake stelt vast dat de maaltijdboxen vooral populair zijn bij 30- tot 44-jarigen, en dan vooral bij gezinnen met kinderen jonger dan 12 jaar. De gemiddelde leeftijd van de gebruikers verschilt wel per maaltijdboxaanbieder: zo is een Foodbag gebruiker gemiddeld 42 jaar oud, terwijl dat voor HelloFresh 37 jaar is en voor Mealhero slechts 36 jaar.

 

2,4% aandeel

Wat betekent de groei van maaltijdboxen voor de supermarktomzet? In januari 2020 bedroegen de bestedingen voor maaltijdboxen nog minder dan 1% van de totale uitgaven aan boodschappen aan maaltijdboxen, supermarkten en slagerijen samen. Maar in maart van dit jaar was dat aandeel al meer dan verdubbeld tot 2,4%. En inzoomend op de tien belangrijkste Belgische supermarkten (Carrefour, Delhaize, Colruyt, Aldi, Albert Heijn, Lidl, Okay, Spar, Jumbo en Bio-Planet) blijkt die trend nog sterker: maaltijdboxen nemen in maart 2021 al 2,9% van de omzet in.

 

Sommige supermarktketens verliezen meer omzet aan maaltijdboxen dan andere. Bij Delhaizeklanten hebben maaltijdboxen een share of wallet van 6,2%. Het aandeel van HelloFresh bedraagt 3,2%. Carrefourklanten besteden zelfs 8,1% van hun boodschappenbudget aan maaltijdboxen, en daarbij gaat slechts 0,5% naar de eigen Simply You Box. Colruyt heeft het minst te lijden onder de concurrentie van maaltijdboxen: de retailer moet slechts 4,4% van zijn omzet afstaan aan HelloFresh & co. Of dat te danken is aan het succes van de eigen Lekker Koken maaltijdbox, kunnen we op basis van deze cijfers niet concluderen.

 

Marktaandelen maaltijdboxen in België

 

(Bron: Cake)

 

Aandeel van maaltijdboxen in de uitgaven voor boodschappen (oranje) en bij de tien grootste supermarkten (blauw)

 

(Bron: Cake)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN