RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Fairtrade chocolade Lidl België breidt uit naar buurlanden

icon
Food7 juli, 2020

De fairtrade-chocoladerepen ‘Way to Go!’ van Lidl België vinden navolging in het buitenland: ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland komt de chocolade in de winkelrekken te liggen.

 

Over heel Europa

Enkele maanden geleden – kort voor de coronacrisis – lanceerde Lidl in België een eigen fairtrade chocoladelijn onder de naam ‘Way To Go!’: het assortiment bestaat momenteel uit vier verschillende repen en ontstond in samenwerking met Fairtrade, Rikolto (het vroegere Vredeseilanden) en coöperatie Kuapa Kokoo. De “supereerlijke” chocolade biedt 1.000 cacaoboeren een leefbaar inkomen, waarbij Lidl bovenop de minimumprijs en de Fairtrade-premie nog een extra premie betaalt voor projecten op het terrein.

Ondertussen is al zo’n 60 ton van de eerlijke chocolade verkocht en hebben ook de buurlanden interesse gekregen: Lidl gaat de chocoladerepen ook in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland verkopen. Op die manier breidt ‘Way To Go!’ nog dit jaar uit naar 2.000 winkels. De ambitie: de “Belgische” chocolade over heel Europa uitrollen.

 

Verplicht tegen 2030

“Bij de start ondersteunde Lidl met ‘Way To Go!’ rechtstreeks 440 boeren uit Ghana. Door het succes van het project en het enthousiasme van de cacaoboeren bereikt de supermarktketen nu in totaal duizend boeren. Dat aantal zal de komende maanden alleen maar toenemen, gezien de ambitie is om verder uit te breiden naar alle andere Lidl-vestigingen in Europa”, klinkt het bij Lidl België, waar de afdelingen inkoop en duurzaamheid vorig jaar op het idee kwamen.

Het initiatief past in de strategie van Lidl om het assortiment elk jaar 10% duurzamer te maken. De discounter ondertekende eerder ook al het ‘Beyond Chocolate’-charter, dat de Belgische chocoladesector ertoe verbindt tegen 2025 100% duurzame chocolade te produceren en tegen 2030 een leefbaar inkomen voor alle cacaoboeren te voorzien. “Het is een concrete verwezenlijking van ons engagement”, zegt Philippe Weiler, hoofd duurzaamheid bij Lidl: “op termijn zal alle chocolade immers aan die normen moeten voldoen”.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food6 augustus, 2025
    Topman Frans Muller lovend over prestaties Delhaize

    De goede kwartaalresultaten van Ahold Delhaize zijn deels toe te schrijven aan sterke prestaties van de retailer in de Benelux. CEO Frans Muller toont zich gelukkig met de gang van zaken bij Delhaize.

  • icon
    Food6 augustus, 2025
    E-commerce bij Ahold Delhaize voor het eerst winstgevend

    E-commerce groeide het afgelopen kwartaal bij Ahold Delhaize met dubbele cijfers, onder andere dankzij een sterke prestatie van Bol. Daardoor bereikt de groep voor het eerst winstgevendheid online.

  • icon
    Food5 augustus, 2025
    Diageo zet het mes in de kosten

    Nuchtere consumenten en stijgende invoertarieven maken het drankengroep Diageo niet makkelijk: de producent gaat daarom zijn kostenbesparingsplannen aanzienlijk intensiveren.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN