RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lidl passeert Tesco op ranglijst van mondiale topretailers

icon
Food4 november, 2014

Pikante uitspraken in conference call

Leahy deed zijn uitspraken tijdens een conference call met investeerders, die was georganiseerd door Bank of America Merrill Lynch. Zulke uitspraken zijn altijd pikant, omdat de voormalig topman hiermee inzicht verschaft in de vraag of de problemen volledig zijn te wijten aan zijn opvolgers, of dat hijzelf in enige mate debet is aan het afglijden van het ooit ongenaakbare retailbedrijf.

 

Vandaar dat veel voormalig CEO’s er het zwijgen toe doen, als hun mening wordt gevraagd naar de ontwikkelingen van het bedrijf na hun aftreden. Zo niet Leahy, die ietwat cryptisch verklaarde dat Tesco “(…) teveel is gericht op wat het niet is, in plaats van zich te herinneren wat het is en daaraan te werken.” Alleen al het feit dat Leahy zich tot een uitspraak laat verleiden, voedt de speculatie dat hij in beeld is om Richard Broadbent op te volgen als voorzitter.

 

Tesco is volgens Leahy een heel groot merk in het midden van de markt. “Het is duidelijk dat als je zwak bent in het midden, je vanuit alle kanten kunt worden aangevallen”, aldus Leahy, die aangaf dat de analisten binnenkort wel tekenen van verbetering zouden kunnen zien. Niet alleen bij Tesco: voor alle vier grote retailers in Groot Brittannië “(…) is het ergste wellicht achter de rug”, zo denkt de oud-topmanager van Tesco.

 

Waarop Leahy zijn gematigd optimisme baseert, is ongewis. De gesuggereerde verkoop van Tesco Bank of andere bedrijfsonderdelen zou weliswaar een flinke eenmalige baat opleveren, maar aan een oplossing voor de fundamentele problematiek waarmee Tesco worstelt, draagt het niet bij. Hoogstens kan het management door een verkoop zich meer op de kern richten. Dat geeft rust, zeker als de huidige storm vanwege het strafrechtelijke onderzoek naar Tesco’s boekhoudfraude eenmaal is uitgeraasd.

 

Tesco daalt in stijgende markt

Tesco’s teloorgang gebeurt in een periode dat het met de detailhandel in West-Europa juist goed gaat, volgens Euromonitor International: “De retailsector in West-Europa noteerde de grootste groei sinds 2008“, stelt Euromonitor in een persbericht. De West-Europese regio is volgens Euromonitor een van de motoren van de groei van de mondiale retailsector, die dit jaar volgens het onderzoeksbureau met 5,3 procent zal toenemen. Het is juist in deze periode van groei, dat Tesco in de Britse thuismarkt links en rechts voorbij wordt gestreefd door concurrenten, met name de discounters Aldi en Lidl.

 

Het moederbedrijf van Lidl – Schwarz Gruppe – is Tesco inmiddels voorbij en bekleedt de vierde plaats op de lijst van ’s werelds grootste retailers die Euromonitor heeft samengesteld. Tesco is nu nummer vijf, terwijl de top drie bestaat uit respectievelijk Walmart, Carrefour en de Japanse retailer Seven & I, die wereldwijd vooral gemakswinkels exploiteert.

 

China en online stuwen mondiale retailgroei

Voor de jaren tot 2019 verwacht Euromonitor dat levensmiddelen en dranken tot de meest dynamische retailcategorieën zullen behoren, met een gemiddelde jaarlijkse groei van ruim 18 procent. Een derde van de nieuwe retailomzet zal vanuit China komen, zo is de voorspelling. Ook online draagt bij aan de groei: digitale reuzen Alibaba en Amazon staan bij Euromonitor in de top 15.

 

Volgens de onderzoekers zal online in de jaren tot 2019 een derde van de omzetgroei voor zijn rekening nemen, zowel in verzadigde als in opkomende markten. Euromonitor International stelt dat de online retailomzet de komende jaren jaarlijks met 15 procent zal toenemen, waarbij vooral m-commerce zal groeien. Dit jaar vertegenwoordigt het nog 18 procent van de online omzet, maar in 2019 zal liefst 32 procent van de online retailomzet via mobiele apparatuur worden gerealiseerd.

 

Online: kans voor Tesco, maar ook voor Lidl

“Dit alles maakt het opzetten van multichannel operaties een essentiële voorwaarde voor al die retailers die op zoek zijn naar groei”, stelt Euromonitor International. Wellicht biedt dat een basis voor hoop en optimisme voor Tesco, want de Britse marktleider is een gekende online voorloper, terwijl Schwarz zich tot nu toe vooral als een offline pure player heeft gemanifesteerd.

 

Dat kan echter snel veranderen: Lidl is in Duitsland al behoorlijk actief met een webshop waarin het vooralsnog veel non-food en verpakte kruidenierswaren aanbiedt. Dat aanbod zou er in 2019 wel eens heel anders uit kunnen zien. Niet alleen in Duitsland, maar ook bij Lidl in Groot-Brittannië…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN