RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Internationale expansie knaagt aan winst bij Lidl

icon
Food30 januari, 2018

De snelle internationale expansie van Lidl komt niet zonder een prijskaartje: door stijgende investeringen staat de winstgevendheid onder druk. Eigenaar Schwarz Group stuurt aan op kostenbeheersing.

 

Groei vertraagt

Lidl startte zijn buitenlandse expansie in 1988 en is vandaag aanwezig in 25 landen. De internationale activiteiten, goed voor ongeveer 70% van de totale omzet van de retailer, zijn ondergebracht in de onderneming Lidl Stiftung & Co KG. De financiële resultaten van dat bedrijf worden geregeld onder de loep genomen door de analisten van Barclays en zij hebben zopas een doorlichting gepubliceerd van het gebroken boekjaar 2016, dat liep tot eind februari 2017. Uit het rapport blijkt dat de groei nu toch wat vertraagt en dat de winstgevendheid achteruitgaat.

 

De omzet van deze divisie – van alle activiteiten buiten Duitsland dus – groeide met 6,9% tot 41,53 miljard euro (een groei met 9,5% bij constante wisselkoersen). Dat is respectabel, maar toch wat minder dan de groei met dubbele cijfers van de vorige jaren. Volgens Lidl zelf echter was de groei toch boven verwachting. De belangrijkste groeidrijvers waren winkelopeningen en de uitbreiding van bestaande winkels. De cijfers voor boekjaar 2016 bevatten voor het eerst de omzet in Litouwen, maar nog niet de Amerikaanse cijfers, want daar ging de groep pas in juni van start.

 

Stijgende personeelskosten

De operationele marge daalde tot 4,3%, nog steeds behoorlijk hoog voor de sector maar toch het laagste niveau sinds 2012. Lidl schrijft de dalende winstcijfers toe aan de hoge investeringen die het doet in nieuwe markten, maar volgens de analisten is er meer aan de hand en zou ook het opgewaardeerde winkelconcept, met een ruimer assortiment en nieuwe diensten, een impact hebben op de cijfers.

 

De personeelskosten stegen immers met 11% en bedragen nu 9,11% van de omzet. Dat is nog altijd lager dan bij collega’s als Ahold Delhaize (11,5%), Sainsbury (11,0%) of Carrefour (10,8%) maar toch stegen de kosten dubbel zo snel als de omzet. De omzet per medewerker daalde met 3,7% in het afgelopen boekjaar.

 

De investeringen bedroegen in 2016-2017 meer dan het dubbele van het jaar voordien: van 2,8 miljard euro naar 7,0 miljard. Een belangrijk deel daarvan waren vastgoedinvesteringen. Wellicht namen ook de vele winkelremodellings een stevige hap uit het budget, net als de voorbereidingen op de start in de VS.

 

Glazen paleizen

In een statement zegt Lidl vertrouwen te hebben in een verdere positieve ontwikkeling in het boekjaar 2017-2018 met een gematigde omzetgroei dankzij de modernisering van het winkelnetwerk en de expansie naar de VS. Echter, die Amerikaanse expansie zal ook leiden tot een verdere daling van het netto-inkomen.

 

Volgens de analisten van Barclays ziet het ernaar uit dat Schwarz Group, de eigenaar van Lidl, nu een sterkere nadruk zal willen leggen op winstgevendheid en budgettaire discipline. CEO Klaus Gehrig kondigde immers aan dat Lidl slanker en simpeler moet worden. In een gesprek met Planet Retail vergeleek hij de nieuwe Lidl-supermarkten met ‘glazen paleizen’ en had hij kritiek op de te ruime inkomhallen en het gebrek aan kostenbeheersing. Het aanstellen van Jesper Hojer als nieuwe CEO in februari 2017 en de beslissing om de onlineactiviteiten terug te schroeven, wijzen al in de richting van een meer kostenbewuste aanpak bij de discounter.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN