RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen Franchise
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Loonkosten wegen op rentabiliteit gefranchiseerde Delhaize-filialen”

icon
Food6 januari, 2025
Delhaize Kontich

Ondanks omzetstijgingen van meer dan 10% krijgen ondernemers Kim en Tom Van Oncen hun twee overgenomen Delhaize-supermarkten nog niet rendabel: de loonkosten zijn te hoog, zeggen ze.

“Er moet iets veranderen”

Bekende Vlaming Kim Van Oncen en haar broer Tom namen in het kader van het toekomstplan twee Delhaize-filialen over, in Ekeren en Kontich. Ze hadden al een Delhaize in Putte-Kapellen en bouwen er nog een nieuwe in Essen. Onder andere dankzij de zondagsopening, de installatie van een verse bakkerij en de opening van een beenhouwersatelier steeg de omzet in de overgenomen winkels al met meer dan 10%.

Dat is beter dan verwacht, maar nog niet voldoende om rendabel te worden, vertellen de ondernemers aan Gazet Van Antwerpen: “Het is heel jammer dat we al die positieve veranderingen niet kunnen vertalen in winst. Er moet dus echt iets veranderen. Geen enkele ondernemer gaat drie jaar met verlies blijven werken.”

“We verwachten iets terug”

De rode cijfers zijn deels te wijten aan de personeelskosten: de lonen in de overgenomen winkels liggen hoger dan wat gangbaar is in de sector. “De vakbonden bij Delhaize hebben in het verleden arbeidsvoorwaarden onderhandeld die op lange termijn niet houdbaar zijn”, zeggen broer en zus Van Oncen. “Het is duidelijk dat Delhaize zich in de voorbije jaren heeft laten klemrijden door de vakbonden.” Er staan ook veel langdurig zieke medewerkers op de loonlijst. Bovendien volstaan de marges niet om de kosten te dragen.

Hoe het volgens hen nu verder moet? Naakte ontslagen komen er niet, wel willen de ondernemers in gesprek gaan met medewerkers die mogelijk met een premie willen vertrekken. Daarnaast verwachten ze dat Delhaize met hen meedenkt over de manier waarop ze rendabel kunnen worden: “Delhaize heeft de problemen die het zelf heeft gecreëerd, inderdaad doorgeschoven naar de overnemers. We verwachten nu iets terug van hen.”

“Het gaat beter dan ik had verwacht”

Niet alle ondernemers klagen evenwel. Philip Wellens, die in april van vorig jaar de Delhaize in Reet overnam, zag de omzet met 18 à 20% stijgen. “In het financieel plan dat we vooraf hadden opgesteld, zouden we in het eerste jaar verlies maken. Maar het gaat beter dan ik had verwacht”, zegt hij aan de krant. “De personeelskosten zijn hoog, maar onze omzet is ook fors gestegen, waardoor de loonkosten minder doorwegen ten opzichte van de omzet.” De winkel werkt efficiënter en drong het voedselverlies fors terug. Of hij het eerste jaar winstgevend kan afsluiten, weet hij over enkele maanden, als de inventaris af is.

Delhaize wenst voorlopig niet te reageren op de klacht van Kim en Tom Van Oncen: de retailer heeft deze week een meeting met de ondernemers en wil dit liever eerst rechtstreeks met hen bespreken.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN