RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lotus bakt het bruin in VS

icon
Food12 februari, 2019

Lotus Bakeries blijft groeien: later dit jaar opent het bedrijf een fabriek in de Verenigde Staten. Dat is een historische stap, want voor het eerst zal de koekjesbakker speculoos buiten België produceren.

 

Recordjaar

2018 was een recordjaar voor het bedrijf en gisteren kondigde CEO Jan Boone aan dat het dividend dit jaar bijna de helft hoger zal liggen. Het bedraagt dan een derde van de recurrente brutobedrijfswinst. “In vergelijking met andere beursgenoteerde bedrijven is het relatief bescheiden”, geeft Boone toe. “Ook in de komende jaren willen we een derde van de winst uitkeren en twee derde investeren in het bedrijf”.

 

Die investeringen situeren zich momenteel vooral in het buitenland, omdat daar de meeste groei te halen valt. In de tweede helft van dit jaar opent Lotus een speculoosfabriek aan de Amerikaanse Oostkust: dat is een primeur, want voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf zal het speculoos produceren buiten België. “Net als in 2018 gaan we volop inzetten op de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, China en het Verenigd Koninkrijk. Dat zijn markten waar we steeds groter worden. Als we daar investeren, is het resultaat meteen groot”, aldus Boone.

 

Brexit

Een andere groeimarkt waarin Lotus actief is, is die van de ‘natuurlijke snacks’: snoepjes die geen toegevoegde suikers bevatten. De meeste van die snoepjes worden niet door Lotus zelf geproduceerd, maar dat kan in de toekomst veranderen: “Merken als Nakd, Trek en Kiddylicious worden in het Verenigd Koninkrijk gemaakt door verschillende leveranciers. Dat verandert voorlopig niet. Maar het is onze strategie om de producten van onze grote merken zelf te produceren. Wanneer we dat precies zullen doen, is nog niet duidelijk”, aldus Boone.

 

Het Verenigd Koninkrijk is ook een belangrijke markt: Lotus importeert voortdurend producten van het VK naar Europa en omgekeerd. Niettemin toont Boone zich niet ongerust over de brexit: “We zijn voorbereid op een harde brexit, al geniet die zeker niet onze voorkeur.” Zo’n brexit zou in het voordeel kunnen zijn van de natuurlijke snacks en in het nadeel van de speculoos. Voor Lotus is het ook minder erg dan voor andere producenten als er vertragingen ontstaan aan de douane, want hun producten kunnen een jaar lang goed blijven.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN