RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourIntermarchéLouis Delhaize Group
  • Onderwerpen Inkoopalliantie
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Louis Delhaize en Intermarché bundelen de inkoopkrachten

icon
Food5 juli, 2022
Shutterstock.com

Het Europese inkooplandschap in de foodretail wordt flink hertekend: na de stopzetting van de alliantie tussen Carrefour en Louis Delhaize gaat die laatste een partnerschip aan met Intermarché.

Partners behouden autonomie

De groepen Louis Delhaize en Intermarché gaan samen inkopen: ze sluiten een overeenkomst voor een periode van vijf jaar. Het partnership moet het concurrentievermogen van beide groepen versterken, stellen ze in een persbericht. Beide groepen behouden wel hun volledige autonomie en commerciële onafhankelijkheid. Strategische informatie blijft vertrouwelijk.

In Frankrijk zal Intermarché de groep Louis Delhaize bevoorraden voor de grote consumentenproducten, voornamelijk in voeding – met uitzondering van verse landbouwproducten en lokale merken. In België en het Groothertogdom Luxemburg richten beide groepen een gezamenlijke aankoopcentrale op, die door Intermarché zal worden beheerd. Deze centrale zal namens de twee partners met de grote FMCG-leveranciers onderhandelen. Nationale merken van KMO’s vallen buiten het akkoord.

De groep Louis Delhaize is actief in België, Frankrijk, het Groothertogdom Luxemburg en Roemenië, met enseignes als louis delhaize, Cora, Match, Delitraiteur en houra.fr. De groep Les Mousquetaires is met Intermarché en Netto aanwezig in België, Frankrijk, Polen en Portugal.

Controverse

Het nieuws over de nieuwe alliantie komt kort na de aankondiging dat Carrefour zijn inkoopalliantie met de groep Louis Delhaize stopzet. Carrefour werkt naar verluidt aan een eigen inkoopcentrale op Europees niveau, die zal inkopen voor de zes landen waar de retailer actief is.

Inkoopallianties zijn controversieel: volgens veel merkfabrikanten dienen ze vooral om de winstmarges van de betrokken retailers te verhogen. Volgens retailers echter zijn zulke allianties een noodzaak om een gelijker speelveld te creëren in de onderhandelingen met multinationals, en leiden ze tot lagere verkoopprijzen in de winkels. Die laatste bewering werd recent gestaafd door een groot onderzoek naar de prijsvorming bij de Duitse retailer Edeka tijdens z’n lidmaatschap van retailalliantie AgeCore. Volgens dat onderzoek betaalden shoppers gemiddeld 12% minder voor producten die de retailer inkocht via de inkoopcombinatie

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN