RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourCoraLouis Delhaize GroupMatch
  • Onderwerpen Overname
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Louis Delhaize verkoopt Franse tak aan Carrefour

icon
Food13 juli, 2023
Shutterstock.com

De noodlijdende Belgische supermarktgroep Louis Delhaize heeft na zijn Roemeense nu ook zijn 175 Franse winkels verkocht aan Carrefour. Hoe moet het nu verder met het resterende gedeelte?

Goeie deal voor Carrefour

De overeenkomst betreft 60 Cora-hypermarkten en 115 supermarkten van het enseigne Match. Samen zetten ze 5,2 miljard euro om: zo zorgen de 24.000 werknemers voor ruim tweederde van de groepsomzet van Louis Delhaize. Carrefour neemt ook het vastgoed van 55 hypermarkten en 77 supermarkten over. De Franse nummer twee betaalt 1,05 miljard euro voor de overname.

Voor Carrefour is het naar eigen zeggen een heel interessante deal, omdat er een “heel sterke geografische complementariteit” is: Cora en Match staan vooral sterk in de noordelijke regio’s dichter bij de Belgische grens, waar Carrefour “relatief zwak staat”.

Synergievoordelen

Carrefour hoopt dat de fusie jaarlijks 110 miljoen euro aan synergievoordelen gaat opleveren. De helft daarvan zou moeten komen doordat omnichannelkosten geoptimaliseerd zouden kunnen worden, de andere helft dankzij een betere verdeling van distributie- en marketingkosten.

De Franse mededingingsautoriteiten moeten nog wel hun goedkeuring geven aan de overname. Komt die er, hopen de twee betrokken retailers de overname tegen komende zomer af te ronden.

Einde voor Louis Delhaize?

Voor de bedrijfszekerheid van Louis Delhaize in België is de overname dan weer een serieuze klap. De winkels presteerden al jaren slecht en kregen al meerdere herstructureringsplannen voor de kiezen. Match (en broertje Smatch) hadden eigenlijk helemaal moeten verdwijnen uit België, maar die ingreep werd in april teruggedraaid.

Daarbovenop komt nog dat er heel wat schaalvoordelen zullen wegvallen: niet alleen de Franse tak valt weg uit de groep, maar in april nam Carrefour ook al de Roemeense tak over. Of kan het miljard euro dat aan deze overname verbonden is, dan toch de redding voor de Belgische winkels betekenen?

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN