RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven McDonald's
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenInflatie
  • Geografie EuropaVerenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

McDonald’s ziet toekomst somber in

icon
Food27 juli, 2022

McDonald’s vreest voor een wereldwijde recessie, ook al doen de hamburgerrestaurants het nog behoorlijk goed. Vooral in Europa daalt het consumentenvertrouwen snel.

Marktaandeel ingepikt

In het voorbije tweede kwartaal voelde fastfoodketen McDonald’s de gevolgen van de sluitingen in Rusland en Oekraïne. Het bedrijf heeft zich definitief teruggetrokken uit Rusland, wat de keten 1,2 miljard dollar (1,18 miljard euro) kostte. De netto-omzet daalde zo met 3%, terwijl de nettowinst bijna halveerde.

Ook de inflatie heeft de winst van het bedrijf gedrukt, ondanks prijsverhogingen. Toch overtrof de resterende winst van 1,1 miljard dollar nog de verwachtingen. De wereldwijde omzet in bestaande restaurants steeg in het afgelopen kwartaal met 9,7% dankzij een sterke internationale groei. In Europa was er zelfs een groei van 13%, vooral dankzij Frankrijk en Duitsland waar McDonald’s marktaandeel van andere fastfoodketens inpikte.

Inflatie op recordniveaus

In heel wat Europese landen, waaronder Duitsland, Spanje en Frankrijk, is het consumentenvertrouwen ondertussen echter aan het dalen, soms zelfs tot recordlaagtes, zegt de burgertent tegenover CNBC. Ook verwacht McDonald’s in de VS over het hele jaar 12% tot 14% inflatie op voedsel en verpakkingen, in Europa zelfs nog meer. Pas in het vierde kwartaal verwacht de keten beterschap. Het gevolg is wel dat in de VS sommige consumenten al op goedkopere alternatieven overstappen.

Erg optimistisch over de toekomst klinkt CEO Chris Kempczinski dus niet: “We hebben nu te maken met oorlog in Europa, de inflatie is het hoogst van de afgelopen 40 jaar en de rentetarieven stijgen tot een niveau dat we in jaren niet hebben gezien. Dit alles draagt bij aan een zwak consumentenvertrouwen over de hele wereld en de mogelijkheid van een wereldwijde recessie.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop

    Groupement Les Mousquetaires, het bedrijf achter supermarktketen Intermarché, lijkt wat afstand te nemen van zijn model van verticale integratie: de groep zet nog eens acht voedingsfabrieken te koop.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    Europa zet voorzichtige stap naar het slopen van inkoopmuren

    Kunnen supermarktketens straks makkelijker over de grenzen inkopen? De Europese Commissie wil barrières wegnemen, maar wetgeving lijkt er voorlopig niet te komen. Dat stelt retailers wat teleur.

  • icon
    Food23 mei, 2025
    “Ahold Delhaize poogde Carrefour in te lijven”

    Eind vorig jaar zou Ahold Delhaize geheime voorbereidende gesprekken zijn gestart met het oog op een overname van Carrefour. In januari zijn de onderhandelingen echter al afgesprongen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN