RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meer omzet, minder operationele winst voor Ahold

icon
Food13 november, 2014

“Sterke omzetgroei” in België

Ahold zag tussen juni en september zijn omzet stijgen tot 7,47 miljard euro (+1,9% of +1,5% bij gelijkgebleven wisselkoersen). De Nederlandse en Belgische activiteiten nemen daarvan 2,6 miljard euro voor hun rekening (+1,4%). Winkels die langer dan een jaar open zijn kennen een omzetdaling met 1,1%, maar Ahold spreekt wel van een “sterke omzetgroei” in België.

 

De gemakswinkels “Albert Heijn to go” zien na de vernieuwing hun verkoop met 10% stijgen (tot nog toe zijn al 20 AH to go’s vernieuwd), terwijl de online-activiteiten “opnieuw een dubbelcijferige omzetgroei” laten optekenen.

 

Ook in de VS boert Ahold goed: de omzet steeg er 1,6% tot 4,5 miljard euro, dankzij een “verbeterde klantenpropositie” die al in ruim de helft van de vestigingen 501 om precies te zijn werd uitgerold. “Het marktaandeel van Ahold USA was hoger dan vorig jaar, dankzij de New England divisie. Bij Giant Landover stond het marktaandeel nog steeds onder druk.” Al werd het Nederlandse concern ook een handje geholpen door een staking bij concurrent Market Basket.

 

Hogere investeringen, duurdere grondstoffen

De onderliggende bedrijfswinst klokte het voorbije kwartaal af op 285 miljoen euro: dat is wel 5% lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar toch beter dan de 280 miljoen waar analisten op hadden gerekend. De nettowinst steeg dan weer met een knappe 7,9% tot 178 miljoen euro.

 

De onderliggende operationele marge bedroeg voor de Nederlands-Belgische activiteiten 4,9%, tegen 5,3% een kwartaal eerder. Ahold schrijft die afname toe aan hogere investeringen in de internetwinkel Bol.com. In de Verenigde Staten bleef de marge in vergelijking met het tweede kwartaal status quo op 3,8%, al is er op jaarbasis wel een daling door hogere investeringen in de winkelformules en gestegen grondstofprijzen voor vlees.

 

“We zien in het derde kwartaal een verbetering van de omzetontwikkeling in de VS en Nederland bij een stabiele marge ten opzichte van het vorige kwartaal, exclusief de invloed van de overname van de SPAR-winkels “, aldus een tevreden topman Dick Boer.

 

“In Tsjechië (goed voor een netto-omzet van 367 miljoen euro, nvdr.) vordert de integratie van SPAR goed. Wij zijn tevreden over de prestaties van de winkels die naar het Albert-merk omgebouwd zijn en de verwachting is dat we tegen het einde van het eerste kwartaal van 2015 alle winkels hebben omgebouwd”, klinkt het nog.

 

“Hopen op tekenen van verbetering in 2015”

Ahold verwacht dat de huidige prijsdruk op de Nederlandse en Belgische markt nog wel een tijdje zal aanhouden. “Van inflatie is nauwelijks sprake en van economische groei evenmin”, zei de topman, die echter wel beterschap ziet: “Mensen zien licht aan het einde van de tunnel, maar het gaat sterk op en neer. Emotie speelt nu eenmaal een belangrijke rol in hoe de consument naar de economie kijkt.”

 

Toch denkt Dick Boer niet dat “het vierde kwartaal anders zal zijn dan het derde. We hopen op tekenen van verbetering in 2015. Met de voortdurende investeringen in onze klantpropositie en de verdere ontwikkeling van onze formules en ons productaanbod verwachten we een aanhoudende verbetering van de omzetontwikkeling.”

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 juni, 2025
    Prikacties bij Lidl na mislukt overleg

    In een klein aantal Belgische supermarkten van Lidl zijn donderdag stakingen uitgebroken: medewerkers protesteren tegen het uitblijven van afdoende maatregelen om de werkdruk te verlichten.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Walmart breidt droneleveringen uit naar meer Amerikaanse steden

    De Amerikaanse retailgigant Walmart voert het tempo van zijn droneleveringen op. Levering vanuit de lucht is binnenkort beschikbaar in vijf bijkomende steden, vanuit in totaal honderd winkels.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Delhaize organiseert wintereditie van foodfestival Wonderfood Adventure

    Na het succes van de eerste editie breit Delhaize een vervolg aan het foodfestival Wonderfood Adventure: de wintereditie in november brengt opnieuw een reis door vier themawerelden, van koelkast tot moestuin.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN