De Chinese koffieketen Luckin Coffee heeft afgelopen kwartaal meer dan 3000 nieuwe locaties geopend. De omzet steeg zo met meer dan 50% in het derde kwartaal, voor het eerst bereikt de keten meer dan honderd miljoen klanten per maand.
Volle kracht vooruit
In het kwartaal tot en met 30 september steeg de totale netto-omzet met 50,2% tot 15,287 miljard Chinese yuan (1,97 miljard euro). Ook alle andere cijfers zijn indrukwekkend: +48,1% in bruto transactiewaarde, +14,4% qua verkoop in bestaande winkels, +40,6% in bediende klanten.
Daarnaast steeg het bedrijfsresultaat met 12,9% tot 1,776 miljard yuan (230 miljoen euro), terwijl de nettowinst door alle investeringen met 2,7% daalde tot 1,278 miljard yuan (160 miljoen euro).
Starbucks achterna
Netto opende de keten liefst 3008 winkels op drie maanden tijd, wat nog eens de helft meer is vergeleken met de al bijzonder indrukwekkende 2085 nieuwe vestigingen uit het tweede kwartaal. Een kassaloos model, waarbij klanten alleen via een app kunnen bestellen, is de grote drijfveer achter de gigantische snelheid waarmee Luckin kan uitbreiden.
2979 van de 3008 geopende winkels lagen wel in China, waar nog steeds veruit de meeste van de bijna 30.000 locaties gelegen zijn. De andere openingen van dit kwartaal waren er in Maleisië (21), Singapore (5) en de Verenigde Staten (3). De keten opende pas in juli zijn eerste Amerikaanse winkels, en heeft er nu vijf locaties.
Momenteel ligt Luckin nog zowat 10.000 locaties achter op Starbucks, maar met de huidige groei zou die achterstand al over een jaar kunnen zijn weggewerkt – en al helemaal als de keten er ook in zou slagen om Costa Coffee los te weken van Coca-Cola.


