RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mondelez verwacht normale groei in 2020

icon
Food1 oktober, 2020

Mondelez International gaat uit van een “normaal jaar”, met een winst- en omzetgroei zoals gewoonlijk. Toch heeft de coronapandemie een blijvende impact op hoe mensen snacken, voorspelt CEO Dirk Van de Put.

 

Mature markten groeien weer

Mondelez, de producent van onder meer Oreo, Philadelphia en Lu, zag de vergelijkbare omzet in het eerste kwartaal met 6% stijgen, met dank aan de lockdown. In het volgende kwartaal van april tot juni zakte de stijging tot 0,5%. Dirk Van de Put, de Belg aan het hoofd van Mondelez International, besluit daarom dat het volledige jaar er vrij normaal uit zal zien, met een traditionele omzetgroei van minstens 3% en winsttoename tussen de 4 en 6%.

Toch schuilen daar fundamentele veranderingen achter, zegt de topman in een interview met Trends. Zo is de verhouding tussen de mature markten en de ontwikkelingslanden tijdens de coronacrisis omgedraaid: waar de ontwikkelingslanden voor de crisis goed waren voor pakweg 5 à 7% groei, is daar nu een stilstand of zelfs achteruitgang te zien. De ontwikkelde markten groeien daarentegen soms zelfs met 8%.

Al zijn de Europese cijfers wel de dupe van het wegvallen van het out-of-homekanaal. Het travel-segment wordt bijgerekend bij de Europese omzet en Mondelez mikt op dit continent ook iets meer op de consumptie buitenshuis, waardoor het tweede kwartaal er negatief eindigde. Sindsdien is de groei wel weer aangetrokken, aldus Van de Put.

 

Nieuwe aanpak voor online 

De trend dat mensen meer snacken, zal volgens de topman weer afnemen. Wel blijvend is de evolutie naar e-commerce: de onlineverkoop is bij Mondelez verdubbeld van 3% naar 6% aan het eind van het tweede kwartaal. Om in die markt toch nog van impulsverkopen te kunnen genieten, wil het bedrijf gaan inzetten op onlineadvertenties – ook rechtstreeks op de e-commerceplatforms. Ook beseft de koekjesproducent dat voor online aangepaste formaten en een veel breder scala aan producten nodig zijn. Dat maakt de productie en distributie echter veel complexer, en ook duurder.

“In China kunnen al onze magazijnen de producten al direct naar de consument verzenden. Alibaba vraagt ons zelfs om dit binnen twee uur te kunnen doen, maar de marges zijn nog steeds acceptabel omdat motorrijders elk product ter plaatse kunnen leveren”, zegt Van de Put.

Om in die context kosten te besparen, wil de Milka-maker het aantal referenties met 25% verlagen. Er zullen geen merken uit het portfolio verdwijnen, maar wel productreferenties die niet goed verkopen: ze zijn samen slechts goed voor 2% van de omzet van de groep. Ook overweegt Mondelez op kantoorruimte te gaan besparen, zodat de kosten in het vierde kwartaal een evenwicht zouden bereiken.
 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

  • icon
    Food22 december, 2025
    Kweekvleesbedrijf Meatable geeft er de brui aan

    Het Nederlandse kweekvleesbedrijf Meatable zet zijn activiteiten stop. De start-up uit Leiden is er immers niet in geslaagd om bijkomende financiering aan te trekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN