RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Morrisons vervangt CEO na teleurstellende kerst

icon
Food13 januari, 2015

Identieke omzet 6,3% lager

Van de grote Britse retailers presteerde Morrisons veruit het slechtst met kerst, meer bepaald met een identieke omzet die in het derde kwartaal liefst 6,3 procent lager was dan in dezelfde periode vorig jaar.

 

Tesco zag immers nog een lichtpuntje in een veel betere omzet met kerst vergeleken met het hele derde kwartaal. Sainsbury’s beleefde weliswaar de slechtste Kerst in 10 jaar met een 1,7 procent lagere identieke groei in het derde kwartaal, maar het put hoop uit het feit dat de daling minder groot is dan in het tweede kwartaal.

 

Geen trucs mogelijk voor Morrisons

Bij Tesco was de identieke omzetontwikkeling met Kerst slechts -0,3 procent. Negatief inderdaad, maar een stuk beter dan de daaraan voorafgaande weken. Zonder de relatief positieve Kerst zou de identieke omzetgroei van Tesco in het derde kwartaal op -4,2 procent uitkomen. Door de kerst wist Tesco deze pijn te verzachten tot een daling van de identieke omzet met 2,9 procent.

 

Zo’n statistische interpretatietruc van de kille cijfers kan Morrisons onmogelijk geloofwaardig uitvoeren: de vierde Britse retailer boekte in de zes weken tot 4 januari 2015 een identieke omzet van -3,1 procent. Daarin gaf kerst geen enkel positief signaal, zodat de kwartaalomzet op identieke basis uitkwam op een zeer teleurstellende -6,3 procent.

 

Geen enkel positief signaal

Morrisons presteerde weliswaar ietsje beter dan de identieke omzet in de voorafgaande kwartalen, die in het eerste kwartaal op -7,1 procent uitkwam en in het tweede op -7,6 procent, maar gezien het grote belang van de kerstperiode kan de retailer met -6,3 procent onmogelijk iets positiefs halen uit de omzetprestaties.

 

Chief executive Dalton Philips probeert het niettemin toch, en wellicht tegen beter weten in. “Ik wil de collega’s danken voor een sterke propositie met kerst voor onze klanten. Onze identieke omzet maakte een stapje omhoog vergeleken met de recente kwartalen”, aldus Philips, die ook nog verwijst naar de positieve effecten van maatregelen om de operationele kosten te reduceren.

 

“Terugkeer naar groei onder een nieuwe leider”

Toch mocht het allemaal niet baten. In een afzonderlijke verklaring over veranderingen in het bestuur kondigt Morrisons vandaag aan dat het op zoek gaat naar een nieuwe CEO. Daarmee is het lot van Philips, na vijf jaar als chief executive van Morrisons, bezegeld. Philips blijft nog in functie totdat een opvolger voor hem is gevonden en benoemd.

 

“In het volgende hoofdstuk van de ontwikkeling van Morrisons, moeten we weer terugkeren naar groei”, stelt de nieuwe voorzitter van de Raad van Bestuur (en voormalig financieel directeur van Tesco) Andrew Higginson in een verklaring. “Het bestuur is van mening dat dit het best met een nieuwe leider kan worden gedaan.”

 

Tesco besmeurt imago Britse retail

Na Tesco (-2,9 procent) en Sainsbury’s (-1,7 procent) is Morrisons met een identieke omzet van -6,3 procent de derde van de vier grote Britse retailers die de cijfers publiceert over het belangrijke kwartaal waarin de kerstperiode valt. Op de resultaten van ASDA is het nog even wachten tot 19 februari, als moedermaatschappij Walmart de cijfers voor het vierde kwartaal presenteert.

 

Recentelijk liet ASDA-chef Andy Clarke wel van zich horen in de Britse pers. In interviews deelde hij een sneer uit naar marktleider Tesco die – volgens Clarke – het imago van de Britse retail heeft besmeurd door het boekhoudschandaal. Clarke vergelijkt de fraude bij Tesco met het paardenvleesschandaal dat vorig jaar de Britse vleessector grote imagoschade heeft berokkend.

 

Nieuwe CEO Morrisons wacht monsterklus

Ondanks zijn kritiek op de marktleider, sprak Clarke toch zijn vertrouwen uit in het vermogen van Tesco om alle tegenslagen weer te boven te komen. Maar net zoals andere chief executives in de Britse retailsector erkent ook Clarke dat de concurrentie scherp is en de uitdagingen groot zijn.

 

Er zullen winnaars en verliezers zijn. Kijkend naar de prestaties van Morrisons, behoort dit bedrijf zeker tot de verliezers. De nieuw te benoemen CEO krijgt daarmee de uiterst ambitieuze taak om de afgeslagen groeimotor van deze retailer weer aan de praat te krijgen. Gegeven de sterke prestaties van Aldi en Lidl en de prijsconcurrentie van de overige service-retailers, is de nieuwe CEO op voorhand al niet te benijden. Vraag is dan ook op welke termijn Morrisons een nieuwe kandidaat zal vinden voor de monsterklus.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food10 december, 2025
    [In Beeld] Foodmaker Café wil gezonde voeding toegankelijker maken

    Woensdag opende Foodmaker in Brussel de allereerste vestiging van het nieuwe Foodmaker Café concept, een ontmoetingsplek waar gezonde voeding centraal staat. De opening markeert de start van een ambitieus internationaal groeiplan.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Poolse nummer drie wil discounters counteren met franchisenetwerk

    Eurocash, de derde grootste supermarktgroep in Polen, sluit 150 winkels en ontslaat 3000 medewerkers om slagkracht te winnen in een erg competitieve markt. De retailer ziet heil in een franchisemodel.

  • icon
    Food10 december, 2025
    Pilsoorlogje in Belgische supermarkten

    Een stuntpromo met Jupiler bij Albert Heijn België veroorzaakt opnieuw controverse, maar ook bij andere supermarktketens worden pilsmerken tegen kortingen van 25% tot meer dan 40% aangeboden.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN