RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Na een goed vierde kwartaal krijgt Albert Heijn een nieuwe directeur

icon
Food15 januari, 2015

Albert Heijn is niet meer het zwarte schaap

Hoewel het al langer bekend was dat Albert Heijn niet goed presteerde, komt het vanochtend aangekondigde vertrek van Van der Laan toch als een verrassing. Gezien de positieve omzetontwikkelingen bij Ahold Nederland in het vierde kwartaal – met name door een 2,2 procent groei van de identieke omzet en de uitbreiding van Albert Heijn’s winkelnetwerk in Nederland en België – is dit waarschijnlijk geen overhaaste beslissing geweest.

 

November vorig jaar, bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal, was Albert Heijn nog het zwarte schaap. “De identieke omzet daalde met 1,1 procent, vooral vanwege minder verkopen in onze Nederlandse Albert Heijn supermarkten”, schreef Ahold toen. Vandaag mag Ahold een groei van het marktaandeel van Albert Heijn in het vierde kwartaal toejuichen, net als flink toegenomen omzetten. De netto-omzet is met 4,5 procent toegenomen, vergeleken met het vierde kwartaal van 2013.

 

Klaarblijkelijk hebben de klanten in het vierde kwartaal de weg naar de Albert-Heijnwinkels weer teruggevonden. Zeker tijdens de verkoopdagen rond Kerst en nieuwjaar, zoals Ahold expliciet vermeldt. Een verder positief signaal is de goede prestatie van online: zowel Albert Heijn Online als bol.com hebben volgens Ahold een sterke prestatie neergezet.

 

Kolk moet Albert Heijn nieuwe impulsen geven

De uitdaging voor Albert Heijn zit hem er nu vooral in om ook buiten de feestdagen de klanten weer op de fysieke winkelvloer te krijgen. Met de zoveelste Hamstercampagne, die traditioneel in januari weer van start is gegaan, zal dat waarschijnlijk niet lukken. Daar is een meer fundamentele wijziging in de formulestrategie voor nodig.

 

Een mooie uitdaging voor Wouter Kolk dus, die vanaf 1 februari de nieuwe roerganger bij Albert Heijn wordt. Kolk heeft van 1991 tot 2007 al bij Ahold gewerkt in diverse functies, zowel in het buitenland als bij Albert Heijn, Gall & Gall en Etos.

 

Bij laatstgenoemde was hij general manager toen hij in 2007 Ahold verliet om CEO te worden van WE Fashion. Kolk heeft zes jaar buiten Ahold in de kledingretail gewerkt en keerde in 2013 als Executive Vice President Specialty Stores & New Markets bij Ahold terug; een positie gericht op nieuwe mogelijkheden en nieuwe impulsen, die met name Albert Heijn ook goed kan gebruiken.

 

Identieke jaaromzet nog steeds negatief

De positieve ontwikkelingen van Ahold Nederland in het vierde kwartaal zijn ook van invloed op het jaarresultaat. De identieke omzetgroei van 2,2 procent is in het vierde kwartaal een stuk beter dan in het vierde kwartaal van 2013, toen de identieke omzet van Ahold Nederland nog met 1 procent daalde. Over heel 2014 steeg de netto-omzet van Ahold Nederland met 1,8 procent, maar is de identieke omzet nog steeds licht negatief (-0,5 procent).

 

Zeker in de VS blijft de druk groot: de identieke omzet groeide er in het vierde kwartaal minimaal met 0,3 procent, maar over het hele jaar 2014 is ze stabiel tot licht dalend (-0,1 procent). In de concurrentiële Amerikaanse markt investeert Ahold USA de kostenbesparingen voortkomend uit Ahold’s simplicity-programma in een beter aanbod van vers, meer huismerkitems en lagere prijzen.

 

Marge: stabiel in VS, licht dalend in Nederland

Omdat kostenbesparingen een compenserend effect hebben op de investeringen, verwacht Ahold USA dat de operationele marge voor het vierde kwartaal grotendeels in lijn is met de marge van het derde kwartaal. Die kwam op 3,8 procent uit.

 

Ahold Nederland daarentegen, verwacht over het vierde kwartaal een daling van de operationele marge te rapporteren. Dat zal op 26 februari zijn, als Ahold de volledige cijfers en het jaarverslag over 2014 publiceert. “Mede door het toegenomen aantal prijsacties, verwachten we in Nederland voor het vierde kwartaal een lichte daling van de onderliggende operationele marge ten opzichte van het vorige kwartaal”, aldus Ahold vandaag in een persverklaring.

 

In het derde kwartaal van 2014 bedroeg de operationele marge 4,9 procent. Dat was 0,4 procentpunt lager dan de marge in het derde kwartaal van 2013. Ook dat was volgens Ahold in november 2014 mede een gevolg van de afnemende identieke omzet bij Albert Heijn.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 juni, 2025
    Festivalkoorts treft ook Belgische supermarkten

    Nu grote zomerfestivals als Graspop, Rock Werchter, Dour en Tomorrowland voor de deur staan, hopen Colruyt, Albert Heijn en Carrefour elk op hun manier in de gunst te komen van de festivalgangers.

  • icon
    Food16 juni, 2025
    Beperkte vakbondsacties houden aan bij Lidl

    In enkele Waalse supermarkten van Lidl houden de vakbonden opnieuw protestacties. De acties zijn een gevolg van mislukt overleg met de directie rond de werkdruk in de winkels.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN