RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nestlé verliest Franse rechtszaak rond Nespresso

icon
Food18 april, 2014

Verwittigen voor veranderingen

De klacht van Douwe Egberts en Ethical Coffee Company in Frankrijk werd door de Franse mededingingsautoriteiten aanvaard, waardoor Nestlé zijn beleid rond de verkoop en de productie van de capsules zal moeten aanpassen.

 

Zo belooft het nu om concurrenten drie maanden op voorhand te verwittigen wanneer er technische veranderingen gebeuren aan nieuwe toestellen, zodat die zich kunnen voorbereiden op de wijzigingen. De mededingingsautoriteiten gingen er immers van uit dat Nestlé de toestellen meermaals had aangepast, om zo een oneerlijke voordeel te krijgen op zijn concurrenten.

 

Ook hebben ze beloofd om imitatiecapsules niet langer als minderwaardig te bestempelen. Nestlé raadde klanten aan om geen imitatiecapsules te gebruiken, omdat die voor problemen konden zorgen bij de machines.

 

Ook in andere landen klappen

Ook in andere landen krijgt Nestlé het steeds moeilijker om zijn monopolie of tenminste zeer sterke positie te houden na klachten van concurrenten. Zo verloor het ook in Groot-Brittannië en Duitsland rechtszaken die het zelf had aangespannen rond inbreuk op de patenten van Nespresso.

 

CEO van Ethical Coffee, Jean-Paul Gaillard, zegt aan The New York Times dat hij een fabriek zes maanden moest sluiten, nadat Nestlé de machines aanpaste. “Nestlé werd bang en begon vals te spelen“, zei Gaillard, die mee verantwoordelijk was voor de ontwikkelingen van de capsules toen hij nog bij Nestlé werkte.

 

Grote markt

Ook bij Douwe Egberts zijn ze tevreden met de uitspraak, al hebben ze het gevoel dat Nestlé nog steeds te veel vrijheid krijgt om met oneerlijke praktijken de vrijheid van zijn concurrenten te beknotten.

 

Volgens Euromonitor is de markt van single-dose koffie ondertussen acht miljard euro waard en Nestlé had vorig jaar bijna één derde van die markt in handen. De Franse markt zou daarbij verantwoordelijk zijn voor een kwart van de totale capsules verkocht door Nestlé.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief

    Een week nadat Lidl een groots prijsoffensief lanceerde in Duitsland, blijkt dat de concurrenten hun positie succesvol hebben weten te verdedigen. Hoe deden ze dat?

  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Colruyt Group heeft 35% marktaandeel in bio”

    Colruyt Group is naar eigen zeggen de grootste verkoper van biologische producten in België. De retailer ziet de verkoop van bio weer aantrekken, waarbij Vlaanderen een inhaalbeweging maakt.

  • icon
    Food6 juni, 2025
    “Aldi Nord wint marktaandeel in alle landen”

    Zowel op de thuismarkt als internationaal heeft Aldi Nord een tweede adem gevonden: de omzet stijgt met dubbele cijfers en de winst breekt records. Toch blijft de discounter weer karig met concrete cijfers.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN