RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ongezien: Aldi Nord en Süd voeren samen campagne

icon
Food9 september, 2016

Sensatie in de Duitse harddiscountwereld: voor het eerst lanceren Aldi Nord en Aldi Süd een gezamenlijke imagocampagne in hun thuisland. Een volgende stap in de metamorfose van de prijsvechter. 

Radicale stijlbreuk

“Einfach ist mehr” (letterlijk: ‘eenvoudig is meer’), zo luidt de baseline van de nieuwe reclamecampagne van Aldi Nord en Aldi Süd die maandag 12 september van start gaat. Het is een campagne in stijl, gerealiseerd door het bekende agentschap Ogilvy & Mather, die blijkbaar wat mocht kosten, want de boodschap krijgt vorm in een televisiespot, bioscoopreclame, op de radio, op grote affiches… Er hoort ook een eigen song bij, van de Berlijnse rapper Fargo.  

 

Het gaat om een radicale stijlbreuk: tot nu toe communiceerde de discounter haast uitsluitend in print, met aanbiedingen en prijsverlagingen. Aldi kwam in Duitsland nooit eerder met een televisiecampagne naar buiten (al deed het dat al wel in andere landen).

 

Er zit wel een logica achter de nieuwe strategie: de winkels van Aldi hebben de afgelopen jaren immers een ingrijpende evolutie doorgemaakt. Versproducten, een instore bakkerij en A-merken maakten hun opwachting, winkels werden gerenoveerd en recent kwam Aldi zelfs met een duurzaamheidsrapport naar buiten. Vroeg of laat moest de communicatie-aanpak de nieuwe identiteit van de retailer weerspiegelen. 

 

Concurrentieverhoudingen

De keuze voor televisie en radio speelt in op de gewijzigde mediaconsumptie van de consumenten: ze lezen minder kranten, die lang het uitverkoren kanaal waren voor de Aldi-advertenties. Bovendien was aartsrivaal Lidl al een jaar eerder begonnen met televisiespots. 

 

Eén en ander heeft uiteraard ook te maken met de gewijzigde concurrentieverhoudingen op de Duitse markt. De discounters waren er lang het dominante retailmodel, maar hikken nu aan tegen de grenzen van hun groeipotentieel. Ze winnen geen marktaandeel meer van de traditionele supermarkten: het roer moet dus om. 

 

Deze zet is des te meer opmerkelijk omdat recente berichten in de pers gewag maakten van een bijzonder slechte sfeer tussen beide zusterbedrijven, onder meer als gevolg van familieruzies. Daar is alvast niets van te merken op de gezamenlijke website die ze naar aanleiding van deze campagne hebben geopend…

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food29 juli, 2025
    [Analyse] Waarom “witte producten” falen in de strijd tegen harddisounters

    Met het afbouwen of inkrimpen van hun goedkoopste huismerken volgen Delhaize en Colruyt Group een internationale trend: eersteprijsmerken hebben jammerlijk gefaald in de strijd tegen harddiscounters als Aldi en Lidl.

  • icon
    Food28 juli, 2025
    Ruzie met retailers bezorgt Heineken lauwe jaarhelft

    De eerste helft van 2025 was een portie gemengd voor Heineken: terwijl de winst steeg, daalden de netto-omzet en de Europese volumes. Moeizame prijsonderhandelingen met supermarkten en negatieve wisselkoerseffecten braken zuur op.

  • icon
    Food25 juli, 2025
    Rémy Cointreau groeit voor het eerst in twee jaar

    Rémy Cointreau laat voor het eerst sinds begin 2023 weer groei zien en verhoogt de verwachtingen. Dat is opvallend, want het Franse drankenconcern kampt al jaren met tegenvallende resultaten in zowel de Verenigde Staten als China.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN