RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Niet te onderschatten: de kracht van lokale merken

icon
Food25 mei, 2016

Lokale merken in FMCG groeien sneller dan hun multinationale concurrenten. Coca-Cola blijft het populairste merk ter wereld, maar Colgate is het enige merk met een globale penetratie van meer dan 50%. 

 

58% van de marktgroei

Lokale en regionale FMCG-merken waren goed voor 46% van de totale consumentenbestedingen in 2015. Meer dan de helft (58%) van de totale marktgroei is toe te schrijven aan lokale merken. Lokale spelers groeiden met 6,2% vorig jaar, multinationale merken met 3,4%. Dat stelt het nieuwste Brand Footprint-rapport van Kantar Worldpanel. 

Dat rapport analyseerde 300 miljard aankoopbeslissingen van één miljard huishoudens in 44 landen op vijf continenten, om te berekenen hoe vaak een merk werd gekozen door consumenten in de loop van het jaar. 

 

Groeipotentieel door e-commerce 

Lokale merken staan vooral sterk in Azië, Latijns-Amerika en sommige delen van Europa, zoals Spanje. In China vertegenwoordigen lokale merken wel 75% van de aankoopbeslissingen. De drie sterkste lokale merken van 2015 zijn Chinees: Yili, Mengnui en Bright.

Dat wil echter niet zeggen dat wereldmerken geen toekomst hebben. Binnen de top tien wisten Lifebuoy (Unilever), Lay’s (PepsiCo) en Dove (Unilever) hun score te verbeteren en minstens één plaats te stijgen in de rangschikking van Kantar Worldpanel. Vooral e-commerce houdt een mooi groeipotentieel in voor wereldmerken: hier zijn ze dominant. 

 

Coca-Cola op één

Er zijn nog zekerheden: Coca-Cola blijft het populairste merk ter wereld. Het staat op de eerste plaats in tien landen. Colgate is de wereldleider in health & beauty, Downy is het eerste huishoudmerk. 

Een sterke stijger is het Italiaanse pastamerk Barilla, dat vijf plaatsen klimt in de merkenhitparade. Ook Close-Up, een tandpastamerk van Unilever in het Midden-Oosten, stijgt vijf plaatsen. Dettol nadert de top 50 en Colgate wist voor het tweede jaar op rij de meeste nieuwe shoppers te rekruteren. Het is het enige merk dat wereldwijd gekocht wordt door meer dan de helft van de gezinnen. Het Indonesische noedelmerk Indomie komt de top tien binnen. 

 

De top tien wereldmerken volgens Kantar Worldpanel

 

 Rang  Merk  Fabrikant
 1  Coca-Cola  The Coca-Cola Company
 2  Colgate  Colgate-Palmolive
 3  Lifebuoy  Unilever
 4  Maggi  Nestlé
 5  Lay’s  PepsiCo
 6  Pepsi  PepsiCo
 7  Nescafé  Nestlé
 8  Indomie  Indofood
 9  Knorr  Unilever
 10  Dove  Unilever

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food11 juni, 2025
    Derde keer, goede keer voor Jumbo in Geel?

    Nadat de vergunning al twee keer vernietigd werd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen, geeft de deputatie van de provincie Antwerpen opnieuw groen licht voor een Jumbo supermarkt in Geel. Definitief?

  • icon
    Food11 juni, 2025
    Hypermarkt verdwijnt, convenience wint: wie profiteert van de exit van Cora?

    Met de stopzetting van Cora maken de retailers zich klaar voor een herschikking van de marktaandelen. Maar wie zal de vruchten plukken? En wat vertelt het over de Belgische foodmarkt?

  • icon
    Food11 juni, 2025
    Picnic opent geavanceerd e-commerce distributiecentrum in Duitsland

    In het Duitse Oberhausen heeft Picnic een volledig gerobotiseerd orderverwerkingscentrum geopend, dat tot wel 33.000 online bestellingen per dag kan verwerken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN